torsdag 27 mars 2014

God doft eller odör?

Jag älskar "mjuka" växter. Sådana med tunna blad som man aldrig får glömma bort att vattna.
Inte helt optimalt för mig som inte är speciellt flitig med att springa runt med vattenkannan :-)

Om jag köper någon sådan växt, som jag bara faller för sådär med hjärtat, måste jag placera dem så jag hela tiden ser dem och så är fallet med de vippjasminer jag köpte i måndags
Jag dras till deras gracila växtsätt med de slingrande rankorna och jag bara älskar dem när de är fulla med ljust rosa/vita avlånga blomknoppar!
Det hjälpte inte ett dugg att jag förnuftigt försökte resonera med mig själv om att jag förmodligen kommer att ha ihjäl dem på nolltid. Förnuftet svarade "Ja men njut då av dem så länge de varar!" :-)

I morse önskade jag nästan att de skulle tvärdö, eller så funderade jag på att kasta ut dem, eller knipsa bort alla blommor. För gissa om det "stinker", ända upp på övervåningen!

De fullt utslagna blommorna luktar verkligen starkt och hur mycket jag än älskar de här jasminernas växtsätt så har jag svårt att stå ut med doften.
Om jag bara hade köpt en, men jag köpte ju två som står i vårt köksfönster och de är verkligen proppfulla med blommor!
Än så länge får de vara som de är, men just nu slits jag mellan att försöka njuta av dem samtidigt som jag bara vill att den där starka doften ska försvinna. Får se vilket som segrar....det estetiska eller det praktiska.

5 kommentarer:

  1. Haha, medaljens baksida:) Kanske du kan prova med att spraya "doftborttagningsspray", finns bl a en sådan som heter Catman som används när fertila katthannar markerat på fel ställe. Kanske värt att testa?
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Skorpan, en doftborttagningsspray skulle jag definitivt behöva, eller så knipsar jag helt enkelt av alla utslagna blommor och njuter enbart av blomknopparna och de fina slingriga rankor som blir kvar :-)
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  2. Den blomman har jag aldrig sett eller doftat på, men vacker är den! Kanske du kan ha den ute lite senare? Dofter som man inte gillar blir verkligen påträngande.

    Önskar dig en fortsatt fin helg!
    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
  3. Jag har lite samma problem med en sorts Hoya, nu har den inte blommat på länge, men det blir små röda blommor, som luktar väldigt skumt (typ, gympa-sal), inte gott alls! Men den blommar så väldigt sällan så man har inte hjärta att klippa bort dem heller :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att jag har vant mig nu för blommorna står kvar och knopp efter knopp slår ut och sprider sin doft utan att jag haft lust att kasta ut dem :-) Som tur är så vissnar de utslagna blommorna lika fort som nya slår ut så jag försöker glädja mig åt att de verkar trivas i vårt köksfönster!
      Solskenskram
      Birgitta

      Radera