tisdag 1 oktober 2013

Höstens skörd

Tidig morgon i huset.
Jag väntar på en besiktningsman som vill kolla vårt hus för försäkringen vi har valt.
Vet inte riktigt vad det är han ska kolla eftersom det inte är så mycket mer än ett skal av det här huset....men de har tydligen sina regler.
Nåja, jag får ju lite egentid så här på morgonkvisten :-)

Det har varit kallt i natt, vitt av frost ute....och inte speciellt varmt här inne i huset heller. Det är jacka på som gäller om man ska sitta still...och sitta still tänkte jag göra så länge det här inlägget varar.

I söndags sken solen och manade till trädgårdsskötsel och äppelplockning.
Det här äppelträdet dignar av frukt
....grenarna är alldeles för långa och hänger ända ner i marken!
Det är ett familjeträd som borde innehålla äppelsorterna Oranie, Petra och Transparant Blance, men det är övervägande de här röda äpplena. Kanske det är Petra? Fruktköttet är alldeles vitt och det är väldigt syrligt och saftigt...jättegott!
 Transparant Blance är det inte för det äpplet känner jag igen och några sådana har jag inte sett alls på det här trädet. Oranie tror jag är de som är lite mer platta och spräckliga....men jag är inte så duktig på äppelsorter :-)

Vi äter ett äpple då och då, men annars orkar vi inte ta reda på all frukt. Tur att min mamma gärna ville göra äppelmos och hämtade några rågade hinkar med fina äpplen
Jag får ta med "varsågod" äpplen till butiken....det är synd att bara låta dem ruttna!

Vi har ett Ingrid Marie äppelträd också, och ett till träd med äpplen av oidentifierad sort....och ett gigantiskt träd med gråpäron!!
 Det dunsar i backen när päronen trillar ner....och trillar ner gör de....i mängder!
En gång för länge sedan var jag här och plockade av päronen och gjorde gammaldags ingefärspäron. Jag är inte så förtjust i gråpäron, men ingefärspäron var gott. Det ska jag nog göra igen något år.
Ett tag ville jag ha bort trädet eftersom det är såååå dominerande. Kanske det går att få det lite mindre, men det är inte lätt att beskära. Vi får kika på det...ett annat år.

Nu hör jag att det kommer en bil, säkert besiktningsmannen som är på språng. Bäst att lämna min mysiga varma skrivplats och guida lite!

Ha en bra dag allihop!
Birgitta 


7 kommentarer:

  1. Lycka till med besiktningen, och all fin frukt!
    Må gott Kram marie J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mannen som kom konstaterade precis det vi redan visste...att det inte var så mycket att besikta. Han skrev ändå ner det han kunde och sa att det inte såg ut att vara några "konstigheter". Tur det!! Några fler konstigheter vill vi verkligen inte ha :-)
      Må så gott du också!
      Kram
      Birgitta

      Radera
  2. Så härligt med päronträd, det tror jag inte går här uppe i Ångermanland, men jag kan ha fel. Vi fick massor med äpplen och jag brukar dela ut kassar till tacksamma hästägare i närheten, ett tips kanske?
    Skorpan

    SvaraRadera
  3. Ja, kanske det Skorpan! Hästar och ryttare har vi gott om i hästmetropolen Strömsholm!...och kanske kommer rådjuren och kalasar lite. Maken brukar mata dem bakom uthuset på vintern. Det har han gjort de senaste 3 åren. Saltsten, halm och havre får de för att klara vintern lite bättre. Så en del matar småfåglar...han matar rådjur :-)
    Ha det så bra Skorpan!
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Ja, det var verkligen ett stort päronträd! Jag tror nog att man kanske ska ta hjälp av en riktig fackman om man ska beskära det, jag skulle inte våga i alla fall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet att förra ägarna hade hit en trädgårdsmästare som beskar trädet för många år sedan, men inte blev det så mycket mindre då, mer bara urgallrat så det är säkert inte så lätt med stammar som är så tjocka som på det här trädet. Vi får fundera på det.
      Nu ska jag ut och gräva lite i rabatterna. Rosen ska få sällskap av lavendeln jag haft i krukor över sommaren!
      Solskenskram
      Birgitta

      Radera
  5. Det var ett gigantiskt päronträd! Finns det inga busungr i närheten som kommer för att palla äpplen?
    Skorpans idé är så bra, när jag hade häst och får blev både jag och djuren glade över kassvis med höstens frukter som grannar kom med.

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera