fredag 6 september 2013

Nuläge

Det brummar svagt i det gamla röda huset....hela tiden
Det blöta virket är borttaget och utrymmet har plastats in. Ett utsug ska ta bort all fukt som fortfarande finns kvar.
I öppningen satt tidigare den där gamla  dörren som var inbyggd i väggen....eller... det var två dörrar som var ihopsatta för att det skulle bli lika tjockt som den befintliga väggen. Tunga, fina, gamla spegeldörrar som vi ska använda på andra ställen i huset. Öppningen ska byggas igen.

Det känns inte som om det är så mycket till beboeligt hus just nu.
Utsuget står i vardagsrummet och det är plastat i köket också
Köket är inte direkt något kök längre.
Där det tidigare fanns möjlighet till matlagning
  ....finns det numera inte alls möjlighet till något sådant
De platsbyggda skåpen på kortväggen
...är borttagna. Här ska det göras nya lösningar, bland annat med en av de där spegeldörrarna.

Toalettutrymmet ser idag ut så här
 ....ett stort hål rakt ner i grunden. Inte mycket att sätta gumpen på när man är "nödig" :-)

Den där utbyggnaden (till höger på fotot) som dolde rören i trappan


 ....har tagits bort
....men avluftningen består av asbest och sådant får man ju inte riva själv. Här behövs sanerare.

Det har varit mycket planerande, mycket fixande, många möten och samtal den senaste tiden. Det börjar kännas utmattat både i kropp och knopp och jag längtar efter att bara få sitta ner i lugn och ro en liten stund!

Ena dagen känns det som om man har kontroll och allt flyter på, men det kan fort förändras till en enda stor SUCK! och frågetecken....HUR LÖSER VI DET HÄR?!....och tänk att jag fortfarande är så naiv att jag hela tiden tycker att saker och ting borde vara lätta att fixa!
Det är klart att de är lätta att fixa för den som bara behöver göra det rent teoretiskt (jag), i motsats till den som ska göra det praktiskt (min make, eller någon annan handyman) :-)

Önskar er alla som kikar in här en riktigt härlig helg!
Vi ska samla barnaskaran med respektive och ha en sista grillfest i vårt hus. Sen ska vi börja bära över möbler och kartonger tvärs över gatan. Sakerna kan husera där, men vi kommer att få bo på annat håll ett tag.
KRAM
Birgitta


5 kommentarer:

  1. Önskar dig en skön helg och vissheten att allt kommer att lösa sig till slut. Har själv upplevt 2 vattenskador med inplastade rum så jag vet att det går och blir så bra.....till slut!
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh Skorpan vad jag längtar efter det där "till slut"! Längtar efter att huset ska börja se ut som ett hus att bo i igen! Får hålla fast vid att "Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge" :-)
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  2. Oj oj... klart det fixar sig. Men jag kan förstå att en viss stress kan infinna sig.
    Men det är klart att det blir bra till sist. Allt ordnar sig!
    Ha en trevlig sista grillfest med familjen, och passa på att njut av det fina sensommarvädret. Nästa sommar grillar ni i er nya trädgård!
    Varma helgkramar Marie J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag pratade med husets ägarinna idag och hon sa "Jag tycker riktigt synd om er!", men det är inte synd om oss! Vi hade räknat med omfattande renovering, även om det här blev lite mer djupgående än vi hade tänkt och drar ut på tiden mer än vi hade tänkt, men det är ju bara maken och jag som "drabbas" och det är klart att det löser sig...till slut :-)
      Helgkram till dig också!
      Birgitta

      Radera
  3. Det är beundransvärt så ni kämpar men vilken tur i oturen, att ni upptäckte vattenskadan innan ni flyttat in allt. Nu kan inte huset överraska med något mer och det är ju bra. Hoppas att huset snart får leva upp till "Hvilan"! Vackert tycker jag och önskar er också det!

    Kramar!
    Cia

    SvaraRadera