söndag 11 augusti 2013

Svamp

Gula härliga kantareller...
tänkte jag inte blogga om idag.
De här fina kantarellerna i sin vita korg får ersätta de bilder jag har i mitt bloggarkiv för det här inlägget. De är nämligen inte det minsta aptitliga!!!

Det finns en anledning till att vi rensar och river i det gamla huset på andra sidan vägen och det är att vi vill veta att huset är friskt i grunden.
Ett hus som inte alltid blivit omhändertaget på rätt sätt kan lätt få skador och vi måste veta att sådana inte finns innan vi fixar ytan.

I ett litet utrymme innanför köket har de gamla ägarna satt in en duschkabin
När vi rev ut den där kabinen och mattan visade det sig att avloppet inte varit tätt utan vatten har läckt ner genom golvbrädor, sågspån och trossbotten. Jag skojar inte när jag säger att det var grå/svart i alla trä lager och sågspånet liknade mer kompost än spån.

När maken vände på de understa brädorna, som var dyngsura, var de fulla av rötsvamp! Stora fläckar av tjock brun/vit/svart svamp som lagt sig som ett lager på brädornas undersida.
Fortfarande kan jag känna känslan jag fick i magen när han ropade på mig och jag såg det han redan sett.
Jag blev helt illamående, förtvivlad och såååå ledsen.
Det var som om all luft gick ur mig och jag blev alldeles matt....och rädd!! Vad var det för rötsvamp? Hur stora var skadorna? Skulle det gå att åtgärda dem?

Jag ville inte gå in i huset efter den upptäckten och varje gång jag såg huset spred sig den där känslan i magen.

Nu har Anticimex varit där för en första kontroll. Vi har pratat med försäkringsbolaget som husets ägarinna har sin husförsäkring i och de har skickat ut en besiktningsman som bedömt skadornas utbredning. Ärendet har gått in som ett skadeärende och det verkar som om försäkringen kommer att täcka kostnaderna för sanering.
I veckan som kommer ska en snickare titta på vad som behöver bytas ut och hur det ska göras.
Rötan sitter i stora delar av husets mittersta del. Skorstensmuren är fuktig över en meter från grunden. Den grova balken som bär huset i mitten är angripen och nedre delen av väggen där duschen stod är också skadad så det är ett stort jobb.

Hur länge det kommer att ta innan det är klart vet vi inte idag. Vi vet inte när vi kan slutföra köpet av huset. Vi vet bara att vi ska lämna nycklarna till vårt hus till de nya ägarna 18:e september.
Vi håller tummarna för att allt ska löpa på och lösa sig på bästa sätt!!!

5 kommentarer:

  1. Nu har jag läst ikapp och jag känner med er, stackare som ska behöva upptäcka fuktskador. Skönt ändå att försäkringen kommer att täcka kostnaderna, för det bara måste den. Men jag kan förstå att det är frustrerande att bryta golv när ni kunde fått göra något annat trevligare jobb.
    Jag säger förbannade plaster! Hur många har inte blivit lurade att använda detta material på fel ställen...
    Det enda jag kan gratulera till är att huset är sålt, men det känns kort om tid tills nyckeln ska överlämnas.
    Hoppas nu innerligt att det löser sig, det känns i magen som jag vill hjälpa till. Det enda sättet är väl att innerligt hoppas att det ordna sig, snart.

    Varmaste kramen och styrka till er!
    Cia

    SvaraRadera
  2. Håller med Cia; jag undrar också om inte försäkringen täcker ett alternativt boende till er också eftersom återställandet kommer att ta tid. Goda vänner till mig fick en husvagn modell XXL att bo i under tiden som deras brandhärjade hus åtgärdades. Magasinering av alla saker/möbler måste ni också ha rätt att få. Finns det campingstugor i närheten kan det vara ett annat alternativ. Vad ni än gör....djupandas, ge varandra en kram och ha tillförsikt!
    Kram Skorpan

    SvaraRadera
  3. Tack Skorpan för din omtanke! Den känns verkligen och får tårarna att rinna!!
    Visst är det jobbigt just nu med allt som vi försöker få ihop men försäkringsbolaget har tagit på sig att stå för kostnaderna med att åtgärda de grundläggande skadorna och snickaren ringde igår och sa att de börjar riva nästa vecka. Efter det kan de se hur mycket som behöver byggas upp igen och hur lång tid det kan tänkas ta.
    Husets ägarinna tar självrisken och som det ser ut nu så genomför vi köpet som det är tänkt när vi lämnar ifrån oss vårt hus. Om vi sen får bo i husvagn, campingstuga eller något annat under en kortare tid tills de mest nödvändiga sakerna fungerar i huset så löser vi det, men det är problematiskt så länge vi inte äger huset. Nu har vi en fullmakt från ägarinnan att ta hand om det här, men det går ju på hennes försäkring och inkluderar inte oss.
    Vi kramar om varandra, peppar varandra och djupandas tillsammans....och skickar en kram till dig!
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Nej, så tråkigt! Ni som hade så mycket jobb ändå. Byggfolk är ändå duktiga och snabbare än vad man tror. Ofta känns det HELT hopplöst, jag har erfarenhet av skador som blivit i föreningen. Konstigt nog brukar det lösa sig till slut. Tänk vilken tur ändå att ni faktiskt kontrollerade detta, annars kanske ni upptäckt det långt senare, och då kanske det blivit ännu värre. Jag tänker på er, hoppas att det går smidigt med försäkringsbolaget i alla fall.kram Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi river ju för att vi anade att vi kunde hitta ovälkomna saker, men på något sätt har jag hela tiden ändå hoppats att vi inte skulle hitta något. Det här kom verkligen som en iskall dusch!
      Men...som du skriver...allting går att lösa. Även om det här sinkar oss en del så får vi ju ändå hjälp och i och med att grunden åtgärdas så anlitar vi VVS genom samma företag så de lägger nya avloppsrör och vattenledningar. Igår var det en värmeinstallatör i huset och gav oss råd när det gäller ny värmeenhet så det kanske kan synkas med allt det andra så vi har fungerande värme när kylan kommer.
      Jag tror nog att det blir bra till slut :-)
      TACK för din omtanke Helena. Alla fina kommentarer värmer ända in i hjärtat!!!
      Kram till dig
      Birgitta

      Radera