lördag 23 mars 2019

Vårpysseltips

Är du sugen på lite vårpyssel som inte behöver kosta så mycket mer än lite arbetstid?
Då kan du göra en krans av hängbjörkskvistar!
Jag älskar hängbjörk och har gjort ganska många kransar under åren som gått, både till mig själv, till vänner och så sålde jag såna i min lilla butik då jag hade den.
Det är inte speciellt svårt. Prova!
Forma först en stomme av smidiga kvistar till den storlek du vill ha på din krans. Jag brukar linda stommen med glesa varv av tunn ståltråd för att få den lite stabilare. 
Sen är det bara att ta kvist efter kvist och linda runt stommen.
Stick hela tiden in den lite tjockare kviständen i kransen, så den sitter fast, så är det lättare att vrida runt resten av kvisten utan att den lossnar.
Bara att fortsätta tills kransen känns lagom tjock och sen låsa med en bit ståltråd.
Om man vill kan spretande kvistar nypas av med en sekatör så formen blir mjuk och fin, men jag brukar låta den vara lite "vild och vacker" :-).
Min krans  här hemma har en Välkommen skylt......och hängande bollar.
För att få ihop bollarna måste man hela tiden låsa med ståltråd medan man lindar annars rullar de ganska snart upp sig igen :-)
De här bilderna tog jag faktiskt redan innan vi renoverade hallen. Då hade vi en sån här blåmönstrad tapet med sönderrivna kanter efter att vi flyttat dörrposter.
Kransen har jag fortfarande kvar. Den hängde först i hallen, sen på verandan och nu huserar den i växthuset så de är långlivade de här kransarna :-)

Ha en fin lördag!
Kram
Birgitta

1 kommentar:

  1. Älskar björkriskransar och har många. Alla är gamla men funkar fortfarande, jag dammar av dem genom att skölja dem i duschen när det behövs. Då blir de som nya igen!

    Glad vår till dig!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera