lördag 11 augusti 2018

Hansjö lanthandel

Visst är det väl perfekt då man blir tipsad om smultronställen någon annan varit på som man själv ännu inte har hittat?!
Efter ett inlägg om Hansjö Lanthandel på bloggen Miranda Marängs Vita Hem satte jag upp det som ett resmål jag absolut ville hinna med att besöka den här sommaren. Det såg sååååå mysigt ut!

Dagarna har gått och vi har svettats och slitit med vår renovering så jag trodde jag skulle bli en surdeg hela jag, men så tog vi en paus förra veckan, packade bilen och styrde mot Orsa i Dalarna där nämnda lanthandel ligger.
Åh vad jag såg fram emot den resan!!!
Det regnade på vägen genom Dalarna, men lagom tills vi svängde in på parkeringen i Hansjö slutade dropparna falla och solen började lysa från klarblå himmel.
Är såååå glad för det eftersom det här stället bjuder på njutning både ute och inne och det hade nog inte varit samma sak att gå där under ett paraply medan allt dränktes i vatten (även om regnet så väl behövdes).
Det har väl inte undgått någon som följt mig här på bloggen att jag formligen ÄLSKAR gamla bruksföremål och här fick jag mitt lystmäte! :-)
Sakerna var inte bara staplade uppepå varandra, eller belamrade på bord, utan smak och fantasifullt arrangerade inne i uthus eller mot väggarna.
Vi har ju själva en gammal Dalagård med massor av såna här gamla saker och hela mitt inre fylldes av energi bara av att gå där och titta!
Man kan tycka att det här stället ligger "mitt ute i ingenstans", men oj vad folk det kom under tiden vi gick och tittade utomhus så det verkar som om ägarna hittat ett vinnande koncept!.....och jag kan säga att jag blev helt överväldigad när jag klev in i den före detta lanthandeln.....
.......alltså, att säga att det var saker från golv till tak är ingen överdrift!
Jag tvärstannade på tröskeln och visste inte åt vilket håll jag skulle gå först :-)
Här blandades det friskt med både gammalt och nytt och allt var fortfarande så smakfullt framdukat att man ville ta en hel interiördel med sig hem!
Nu nöjde jag mig mest med att gå varv på varv i alla rum och bara titta, njuta och bli inspirerad.
Mobiliserade allt sunt förnuft jag kunde uppbringa och handlade bara en vacker plansch med en pionblomma och en liiiiiten fjäril i plåt.
Det var otroligt svårt att slita sig härifrån, men till sist kände jag ändå att jag tankat hjärta och hjärna fullt av intryck så vi kunde fara vidare till Lerdal utanför Rättvik. 
Där väntade makens syster med fika vid sitt sommarboende högt uppe på höjden med utsikt över Siljan.
En helt underbar dag med extra mycket av allt!!!

Ha en härlig helg!
Kram
Birgitta



6 kommentarer:

  1. Jag blev också tipsad av Miranda och jag blev också helt tagen. Mina döttrar var med och en av dem har varit dit ytterligare en gång. Och då var det nya saker... vilket ställe! Väl skött av en kvinna, duktig på marknadsföring och dessutom ha fingertoppskänsla för precis allt!

    Jag åker gärna tillbaka!

    Ha det gott.
    Kramar från Eva-Mari som älskar din William Morris-tapet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag åker också gärna tillbaka dit.....om inte förr så kanske till nästa sommar!
      Så roligt att ha döttrar att åka med. Kan väl säga att varken taxen eller maken var riktigt lika begeistrade som jag, men jag är så glad att jag har en så snäll och tålmodig make som i alla fall följer med mig dit jag vill åka :-)
      Visst är Morris tapeten vacker! Den är pricken över i i vår nyrenoverade hall.
      Kram till dig Eva-Mari!
      Birgitta

      Radera
  2. Oooo så glad jag blir över att du besökt mitt favoritloppis!!! :-) Det är såå roligt att det uppskattas det man försöker förmedla genom bloggen! För det är verkligen ett toppenställe!
    Att Eva-Mari varit där visste jag. . . och nu är det extra roligt att även du Birgitta hittat dit!
    Stor Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tackar så mycket för tipset! Så roligt att känna att målet verkligen är resan värd.....och så fick jag ett sånt inspirerande semesterminne :-)
      KRAM
      Birgitta

      Radera
  3. Helt underbart ställe! Att detta är ett loppis och inte en antikaffär är bara det helt svårt att fatta utav bilderna:) Sätter upp detta som ett resmål i framtiden jag med!
    TACK för tipset och bilderna - helt i min (o makens!) smak:)
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle nog säga att Hansjö lanthandel har mer kuriosa och antikt än loppis.....men det finns ju loppisar av olika kvalitet. Det som var så härligt med det här stället var att det fanns saker i alla prisnivåer och då även inköpta nyproducerade saker fast i stil som matchade den gammaldags prägel de skapat.
      Just det att inget verkade vara bara uppställt på hyllor och bord utan mer inspirerat hopfogat som stilleben från olika tidsåldrar fick min skaparglädje att bubbla. Så lockas man inte till att handla där får man garanterat i alla fall med sig en massa inspiration!
      Kram
      Birgitta

      Radera