fredag 6 juli 2018

Jag lyckades!

Sen jag fick mitt växthus, för drygt 3 år sedan, har jag varje år försökt att inte överösa det med växtlighet. 
Tidigare år har jag misslyckats totalt med den målsättningen och fått åla mig fram mellan gurklianer, monster tomatplantor och vindruvsrankor, allt är ju så litet när man börjar plantera!.....men i år tror jag banne mig jag har lyckats hitta den där lagom nivån :-)
Växthuset är inte stort, drygt 8 kvm, och första året började jag med att plantera en vindruva där det stod "svagväxande" på märkningsetiketten.
Vilken tur att jag inte valde en starkväxande sort för den här rände iväg 5-6 m efter två år och bildade huuuuuur många sidoskott som helst som hängde ner från taket och greppade tag i mig varje gång jag gick in i växthuset!
I år var jag tuff med sekatören och kapade tillbaka alla långa rankor som var där jag inte ville ha dem och jag har fortsatt nypa bort nya skott vilket resulterat i massor av vindruvsklasar.
Vi får nog tvätta fötterna och börja stampa vin framöver....eller torka russin eller nåt  :-)
Jag skippade gurkan och satsade på tomater i zinkbaljor och lårar. Allt ifrån pytteplantan Wilma till en stor planta med gula fina cocktailtomater, busktomater och vanliga röda cocktailtomater och i år ser jag faktiskt var jag placerar pipen till vattenkannan så plantorna får vattnet och inte trälårarnas innandöme, eller golvet. Bara det är ju ett plus!
I alla små skrymslen och vrår mellan de stora plantorna stoppar jag in zinkhinkar med sallad, ruccola, basilika, malabarspenat, timjan, paprika.....å så lite blomsterfägring också som den här enormt söta Flitiga Lisa som står på den gamla mangeln tillsammans med en vit hängverbena.
Visst är det fullt i växthuset, men jag upplever ändå inte att det är överfullt som det varit tidigare år.....så ja, jag tycker att jag har lyckats med min målsättning :-)
Prognosen säger regn till natten och morgontimmarna. Maken frågar om vi ska ställa klockan och hinka vatten till de tomma vattentunnorna. Hmmmmm.....jag ska överväga det om prognosen visar säkert regn och inte bara 10 droppar mellan klockan 5 och 6 i morgon bitti!

Ha en alldeles underbar helg!
Kram
Birgitta


6 kommentarer:

  1. Vi har ett pyttelitet växthus så i mina ögon är ditt stort! Hihi!
    I år har vi inte mycket alls där, mycket pga. min skröpliga kropp, men lite tomater blir det iallafall.
    Sallad och diverse örter har jag i en pallkrage utanför.
    Jag har också sått sockerärtor men de växer dåligt i värmen. Trots att jag försöker vattna.
    Jordgubbarna verkar däremot växa bra!
    Vi har som tur är sjön att ta vatten från men nog vore det skönt med en regndag också!
    Kram / Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag önskade mig ett växthus tittade jag på ett som var knappt 6 kvm och tyckte det skulle räcka, men maken propsade på att vi skulle välja ett lite större. Idag skulle jag lätt ha kunnat valt ett ännu större :-)
      Jag väntade i det längsta med att så i våra pallkragar eftersom vi hade så lite vatten i brunnen och jag hoppades att det skulle komma mer regn då i maj, men när torkan bara fortsatte sådde jag ändå och nu får vi samla det vatten vi kan så inte de späda grödorna dör.
      Som jag befarade kom det väldigt lite regn i natt. Tror vi fick ihop knappt 20 l i våra hinkar och marken fick sig en liten dusch, men det är lite svalare och mulet så växterna (och vi) får en liten frist från gassande sol.
      En fin helg önskar jag dig!
      Kram
      Birgitta

      Radera
  2. Oj så fint! Jag har försökt med frön av allehanda slag i säkert ett 10-tal år utan att lyckas en enda gång (??!). Jag har gett upp allt vad odlande heter och köper istället det jag behöver från lokalodlare. Känns som en lagom stor arbetsinsats då även jag har en kropp som börjat strejka...Dina druvor är bara så mäktiga!
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får välja sina strider :-D
      Vi flyttade tvärs över gatan från ett hus byggt -74 till det här gamla huset från -20 talet. Den förra tomten hade ditkörd jord som mest bestod av stenhård lera. Jag kunde knappt ta mig ner med spade i marken och ingenting ville riktigt växa trots att jag blandade i både sand, mull och kompost så jag tröttnade på att skörda morötter tunna som blyertspennor och rödbetor av modell ärtor.
      Den här tomten har brukats i alla år med allehanda grönsaksbäddar och potatisland så jorden har en helt annan struktur och jag kan gräva och luckra utan problem. Nu har vi byggt upphöjda lådor eftersom det är lättare att underhålla och bara jag tar mig i kragen och gödslar och vattnar så växer det bra.
      Det är de där sista faktorerna jag stupat på i år så det ser magert ut på grönsaksfronten......förutom i växthuset då för där verkar allting trivas :-)
      Ha en skön helg Skorpan!
      Kram
      Birgitta

      Radera
  3. Grattis till fina odlingarna! Minsann inte det lättaste att hitta lagomläget. Det är ju så kul att odla. Vinrankan ser fantastisk ut.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det roligt att odla! Man lär sig något nytt hela tiden och så är det ju så härligt att kunna äta av egna grödor.....och mycket inspiration, och jättebra tips, har jag fått, och får, från dig! :-)
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera