måndag 16 juli 2018

Do it yourself

Vi köpte ju en stor kristallkrona till vår renoverade övre hall och jag tyckte då det skulle vara snyggt att fortsätta med kristallampstema in i gästrummet som man ser in i då man kommer uppför trappan.
Nu finns det ju otroligt många fina kronor och lampor med prismor av skiftande kvalitet att köpa, men jag fick för mig att jag skulle tillverka något eget.
Så det gjorde jag :-)

Det fanns redan ett litet lager med kristaller från slaktade fönsterlampor här hemma. Jag brukar köpa såna när jag hittar billiga på loppis......dras liksom till sånt som glittrar och glimmar :-)
På loppis hittade jag också en billig plafond som hade potential till att bli något nytt
Stommen var guldfärgad lättmetall och det kan ju vara snyggt, men det var inte riktigt så jag hade tänkt mig min lampa så glaset togs bort och innandömet täcktes med plast
Stommen sprayades med mörkt silvergrå bättringsfärg från Biltema (på bilden är färgen helt missvisande, den är i verkligheten mycket mörkare!)
Maken hjälpte mig att borra små hål i stommen och så satte jag mig och knåpade ihop en lång girlang av kristaller av olika slag 
.......och nu sitter lampan på plats!
Jag är nöjd!
Den blev precis som jag tänkte mig och kostade bara några hundralappar + lite skapartid.

Kram till er i sommarvärmen!
Birgitta


4 kommentarer:

  1. Men vad lampan blev fin. . . du kan du!!! :-)
    Hoppas du inte har förgåtts av det varma vädret. . . men det håller jag på att göra!!!
    Längtar redan till hösten. . . !!!
    Ha det så bra i värmen!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för beröm Miranda Maräng :-)
    Igår hade vi ett urladdande åskväder med ösregn och idag är luften lättare att andas. Bäst att passa på att njuta innan nästa högtryck rullar in! Jag blir alldeles matt av 30 graders värme och orkar knappt göra något annat än ligga still i skuggan. Det kan vara mysigt ibland, men dagar då jag hellre hade velat rensa, gräva och plantera i vår trädgård utan att riskera värmeslag har det varit riktigt frustrerande!
    Små glimtar av längtan efter höst har jag faktiskt också känt, men än ska jag försöka ta tillvara på de lediga sommardagar jag har kvar. Vädret kan jag inte ändra på, men min inställning till det kan jag påverka :-)
    Allt gott till dig!
    Somriga kramar
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Men så fin! Fyndigt med girlangen av kristaller!
    Hoppas du hinner njuta av sommaren trots att den är lite väl varm!
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar ju loppisar och återvinning så när jag får en idé så här är det bara att testa. Det kostar inga stora pengar om det skulle bli pannkaka av alltihop, men den här gången blev jag nöjd så skapelsen fick sin plats här på bloggen (och i taket i gästrummet) :-)
      Jag försöker njuta av sommaren och värmen, men måste erkänna att det känns jobbigt när det bara fortsätter dag efter dag med gassande sol, extrema temperaturer och torka. Jag lider med växterna som försöker överleva, lider med bönderna som måste nödslakta djuren för att det inte finns mat till dem, lider med dem som drabbas av bränder som härjar. Jag kan inte påverka något av det utan försöker göra det bästa av mina dagar.....men längtan efter regn och svalka är stor!
      Ha en fin söndag fina Maria!
      Kram
      Birgitta

      Radera