lördag 10 mars 2018

Snö!

Hallå där :-)
Har ni också "drabbats" av snömolnen som dragit förbi över vårt land?
I den del av Västmanland där vi bor har vi inte fått några jättemängder med snö, men förra helgen när vi var till vår gård i Dalarna var vi tvungna att ge oss upp på taken för att skotta ner snön!
Egentligen åkte vi dit för att vi sålt skogen runt gården och det är tänkt att det ska börja avverkas nästa vecka så vi ville kika om det var något vi ville spara eller om de skulle få ta bort allt.
Vi har inte sålt själva marken, bara träden. 
De borde ha avverkats för länge sedan, men vi har inte orkat ta itu med det förrän nu när vi fick ett bra erbjudande då det ändå skulle tas ner trän på en annan liten egendom i närheten.
Det var snötyngt över allt!
För att ta oss fram till huset fick vi pulsa genom knähöga snömängder och vi insåg att den snö som låg på taken inte skulle vara någon höjdare när det börjar tina.
Det var bara att ta fram spadar och stegar och börja skotta!
Översta lagret var fluffigt och mjukt, men så var det skare under det så det tog på makens krafter att skotta.....för det var han som fick stå på taket....jag tog bara kanterna :-)

Jag hoppas verkligen att det inte har fyllts på igen under veckan som varit!
Vi får ta en tur dit igen då skogen är nertagen. Det kommer att göra enorm skillnad för gården, både positivt och negativt.
Jag kommer helt klart att sakna den där ombonade känslan som skogen ger då vi hör grannens tupp gala och hundar längre bort skälla, men vi ser inget annat än vår egen gård.
Å andra sidan skymmer också skogen ljuset då granarna är enorma och hotar att snart sluka vår gård så det känns ändå bra att den tas bort. 

Det kommer att kännas ovant och konstigt till en början, men man vänjer sig vid allt och tyvärr brukar det inte heller ta så många år innan sly och småträd tar över öppen mark.

En underbar helg önskar jag er alla!

Kram
Birgitta

2 kommentarer:

  1. Jo tack. . . snön har jag sett för mycket av den här vintern! Jag var också uppe i Dalarna i veckan och där var det ÄNNU mera snö än förra gången. . . det kommer att bli en ENORM vårflod!!!
    Såå gulligt torp ni har. . . förstår att det var mycket snö att skotta där!!!
    Önskar dig en finfin helg!"
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vår gård i Dalarna är verkligen mysig :-) men jag önskar att vi hade mer tid och ork att fixa färdigt allt vi fortfarande har kvar att göra så vi kunde åka dit och njuta också.....inte bara slita när vi är där!
      Det ser helt annorlunda ut där nu för i veckan som varit har skogen tagits ner både hos oss och hos grannen (vi har fått bilder från avverkningen). Det har sparats små dungar av björkar så det är inte ett kalhygge, men den ombonade lite isolerade känsla vi tidigare haft är borta. Det är med blandade känslor jag tittat på bilderna vi fått.
      Jag har inget emot en rejäl vårflod med påfyllning av grundvatten för förra sommaren var vår brunn på gården här hemma tom och jag fick ju springa som en tätting med vattenkanna inifrån huset. Vill helst slippa det i år!!!
      Nästa vecka sägs det att det ska vända till plusgrader, men hos oss snöar det just nu och det ska tydligen vli en kall natt igen.
      Oavsett väder önskar jag också dig en härlig helg. Tänk vad fort veckorna går!
      Kram
      Birgitta

      Radera