söndag 18 mars 2018

En stor knopp

Det går sakta med vår trapphus/hall renovering.
Jag har ledsnat totalt på att renovera! 
Det är egentligen bara maken som fixar i lite sakta mak medan jag mest blir på dåligt humör då jag ska sätta igång med något som har med renovering att göra.

I helgen hade jag ändå bestämt att det nygipsade taket skulle bli målat, men då jag upptäckte att den färg vi hade hemma inte skulle räcka försvann den lilla motivation jag hade lyckats uppbringa.
Istället för att måla plockade jag fram en ny bok, satte mig i favoritfåtöljen och sträckläste den från eftermiddag till sen natt.
Så kan det bli ibland :-)

Trots att det inte händer så mycket med renoveringen kan jag drömma om det färdiga resultatet och i mina visioner ser jag den här charmiga knoppen på plats på trappräcket.
Visst är den läcker?!
Ända sedan jag hittade den bland en massa bråte på vår Dalagård har jag funderat på var den ska få sin nya plats för jag måste ju bara ta till vara på den!
På ett gammalt kort från gården ser man att det funnits grindstolpar där det suttit såna här knoppar så det är säkert en av dem.

Den är stor......19 cm hög och 14 cm i diameter och den ska få vara så här härligt patinerad.
 Jag ska bara skrubba bort fläckarna av fågelbajs och gnugga in lite varmgrå färg i det beige/bruna. Då kommer den att bli helt perfekt till färgerna vi valt till trappa och hall!

Solskenskramar
Birgitta

4 kommentarer:

  1. Förstår att det suger mindre i renoveringstarmen. . . såå mycket som ni har gjort! En liten paus skadar inte då o då. . . !!! :-)
    Jätte charmig knopp som du hittat. . .kommer verkligen att pryda sin plats på trappräcket!
    Önskar dig en fridfull helg!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Kanske kommer renoveringslusten tillbaka med vårsolen och ljuset, det brukar gå i vågor. Lite händer det ändå då och då så sakta (väldigt sakta) går det ändå framåt :-)
    Kram
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Det går sakta framåt här med, har fyndat vackra "nya" köksmöbler och färg är köpt och nu inväntar jag tapetsering. Blir absolut INTE klart till påsk men kanske till valborg?
    Snygg knopp förresten!
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får vi tänka....bättre sent än aldrig :-) Härligt med nymålat, tapetserat och nya (gamla?) möbler när vårsolen lyser in genom fönstren! Vi hoppas också vara klara med trapphus/hall i början på maj för då ska vi växla från inne jobb till ute jobb. Oj....det kändes plötsligt som om det är ganska kort om tid! Å andra sidan kan vi fortsätta i höst om det inte blir klart till maj :-)
      Solen skiner här hos oss. Hoppas den skiner på er med!
      Kram
      Birgitta

      Radera