onsdag 17 januari 2018

Måla-måla

Jobba.....och så hem och måla i vårt lilla trånga toalett utrymme.

Det kanske ser ganska prydligt ut så här, men skenet bedrar :-)
När vi flyttade in var det egentligen bara halvfärdigt här inne.....funktionellt, men inte klart.....och så har det varit i fyra år nu. 
Vi har prioriterat att fixa med annat, men nu är det det här utrymmet som ska bli helt klart!
Eftersom allt revs här inne för att hitta den vattenskada som fanns i huset innan vi flyttade in passade vi på att byta ut avloppsrör och vattenledningar och för att i framtiden kunna komma åt dem i torpargrunden är det bakom toaletten man måste åla sig in för att sen komma ner genom golvet och ner i grunden....så hur skulle vi göra med det?!
.......och den där vattenmätaren är INTE estetiskt tilltalande! Vad skulle vi göra med den?
Det var lite funderande och planerande innan vi kunde sätta igång.
Maken började med att gipsa den sista väggen för att kunna sätta in ett element. 
Vi har inte haft någon värme därinne under de här åren och det har varit lite kallt om rumpan när temperaturen sjunkit ute och kylan krupit upp i det där utrymmet bakom toaletten, som i och för sig är isolerat, men inget kan ju hålla värme utan värmekälla.
Det är TRÅNGT härinne! Inget utrymme man kan jobba två i så det har varit ett moment i taget som gällt och jag kan villigt erkänna att de här bilderna får det att krypa i kroppen på mig.
Jag gillar att renovera, men har egentligen inte tålamod med allt sånt här underarbete som är A och O för att slutresultatet ska bli bra.......och så allt småduttande med snickerifärg på trädetaljer och våtrumsfärg på väggarna......och lister hittan och dittan.
BLÄÄÄÄÄÄ!
Meeeeen......nu är allt det här snart historia :-)
Väggarna är målade, elementet värmer gott, de flesta lister sitter på plats, elkabeln är fixerad och alla trädetaljer är målade. 
Maken har fixat en bra öppningsbar lösning på väggen bakom toaletten och också gjort en låda att trä över den där fula vattenmätaren.
Snart är det bara det roliga kvar......och det är det absolut bästa med renovering......att sätta den där sista touchen på vårt lilla toalett utrymme! Men först ska det städas, och det är i och för sig snart gjort, men jag behöver några nya saker också som en fin handduk som jag skulle vilja ha i ett vitt/brunt/svart mönster.....gärna lite snirkligt. 
Jag ser den framför mig, men har ingen aning om var jag kan hitta den in real life.
Någon som har ett tips?

Kram
Birgitta





6 kommentarer:

  1. Jag säger bara. . . vilka arbetsmyror. . .!!! Ni är verkligen duktiga. . .men det är ju som sagt va väldigt kul att se slutresultatet!
    Blir läckert med den färgkombin på handdukar. . .men har inga tips!
    Önskar dig en fin vinterdag. . . .här snöfall igen!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahahaha.....ja emellanåt är vi arbetsmyror, men inte alltid :-)
      Det är så skönt att maken nu är en glad pensionär som kan fixa det där tråkiga underarbetet, för han har lite bättre tålamod med det än jag. Tycker det är lagom att komma hem, greppa målarpenseln och fixa en snygg yta på allt hans jobb :-)....och sååååå skönt att vi äntligen kommit så långt med vår husrenovering att vi kan slutföra saker och inte bara få det att fungera!
      Ja, tänk att den här vintern varit så mild och så kommer nu allt på en o samma gång med massor av snö och minusgrader......men det kan få vara så här vitt och fint ett tag nu......det är bättre än regn, mörker och lera.
      Fredag i morgon.....önskar dig en fin helg!
      Kram
      Birgitta

      Radera
  2. Blir jättefint - trots det lilla utrymmet(eller kanske just därför?)
    Jag tycker handdukar från Pelle Vävare är snygga, vet tyvärr inte var man hittar dem dessa tider, men de brukar hålla hög kvalitet och vara nästintill outslitliga:)
    Lycka till!
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pelle Vävare ska jag kolla. Vet att makens syster köpte en morgonrock därifrån. Inte billig, men säkert en långsiktig investering med härlig kvalitet :-)
      I helgen har jag städat undan verktyg, färgburkar, tråg och penslar. Allt är klart i det lilla utrymmet och huset är i ordning igen. En toarullshållare ska införskaffas och det fick bli en mörkgrå handduk därinne tillsvidare. Känns så bra att bocka av ytterligare ett färdig fixat rum!
      Ha en fin vecka Skorpan! För eleverna står det skidåkning på schemat i morgon. Jag får nog fullt sjå med att fixa pjäxor och bindningar så de kan hasa sig iväg i spåret runt skolan :-)
      Kram
      Birgitta

      Radera
  3. Härligt när man får göra färdigt sånt som varit halvklart en längre tid! Ni kommer säkert att få det jättefint där inne! Handdukar i något sånt mönster har jag ingen idé om men hittar jag nåt liknande så ska jag hojta! :-)
    Angående kvalité på handdukar så läste jag mycket om det strax innan jul eftersom jag planerade att ge lite dyrare badhanddukar till min dotter. Jag ville ge nåt som var bra kvalitet.
    Jag läste alla möjliga tester och kom fram till ett överraskande resultat. Ikeas dyrare handduk fick bäst i test! Mycket bättre än de dyrare. Det var oväntat!
    Så det blev ikea-handdukar och pengar till att köpa annat!:-)
    Men de har ju inte det mönster du ville ha så de är kanske ändå inget alternativ.

    Ha en riktigt fin kommande vecka!
    Kram / Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Handdukar är för det mesta enfärgade och jag fick för mig att jag skulle vilja ha mönstrade, men nu hängde jag in en mörkgrå handduk som jag redan hade och det funkar också. Tänkte att handdukarna skulle få ta lite mer plats om de var mönstrade, men nu får andra saker bli mer synliga istället. Det går ju att variera i det oändliga :-)
      Nä, det är inget som säger att det dyra är det bästa.....eller det billiga det sämsta. Jag har köpt handdukar från Hemtex Living serie till vårt stora badrum och är jättenöjd med dem. De har ett mittemellan pris och är ofta på kampanj sådär att man kan köpa två och få ett billigare styckepris.
      Det löser sig med handdukar.....det är egentligen en väldigt världslig sak :-)
      Vinterkram till dig!
      Birgitta

      Radera