söndag 10 december 2017

Julpyntande.....eller inte....

Håller du på och julpyntar för fullt?
Hos oss putsas det varken fönster eller byts till julgardiner.
Inte en enda lussebulle blir bakad, inte heller några pepparkakor.
Jag har lärt mig att det blir jul ändå :-)
Jag lägger fokus på extra ljus i alla dess former.....och blommor med grenar, mossa och dekorationer.
Vi tänder en brasa i nya braskaminen varje dag, värmer glögg och tar en pepparkaka som någon annan har bakat. Vi myser, pratar och tankar energi på det sätt som vi mår bra av :-)
Dagarna går verkligen galet fort.
En och en halv vecka kvar att jobba, sedan två veckors ledighet. Härligt!!!
......och snart passerar vi midvintersolstånd och sakta kommer ljuset att återvända. DET känns riktigt bra! 
Jag saknar ljuset då det är mörkt när jag går till jobbet och minst skymning då jag går hem.
Tvättmaskinen gör just nu sitt jobb så vi får väldoftande lakan att bädda med i kväll.
Jag har en nyinköpt bok som väntar på att läsas, men först tror jag faktiskt att jag ska ta en promenad och njuta av den friska luften för nu kikar en blek vintersol fram. 
Bäst att ta tillvara på det lilla decemberljus som är!

Önskar er alla en vacker andra adventssöndag!
Kram
Birgitta





4 kommentarer:

  1. Så rätt du har. Så vackert med ljus och blomdekorationer. Hoppas boken är bra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Insikten om hur jag vill ha min jul har kommit med åren. Vet inte om jag kan säga att jag blivit klokare, men jag har lärt mig att det inte är värt att köra slut på mig själv för saker som egentligen inte har någon större betydelse.
      Boken väntar....det blev en inredningstidning istället idag. Boken är en "feelgood" roman så jag har en känsla av att det blir sträckläsning när jag väl börjar läsa :-)
      Kram
      Birgitta

      Radera
  2. Här har pyntats med måtta. . . ljus & ljusslingor. . .o en och annan nisse har visat sig. . . .men annars har det varit ganska lugnt! Pepparkakor har min svärdotter bakat. . .himmelskt gott. . .o klappar har klickats hem på nätet! Hysterin får vara även för mig. . . undviker stan den här perioden! Men en härlig julkonsert har fått ett besök!!!
    Ha en fin torsdag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våra klappar börjar också bli klara, fattas bara några saker från nätet som ännu inte hunnit fram. Granen ställde maken in igår så den ska pyntas lite och maträtterna till julbordet blir färre och färre för vart år....och också annorlunda med en vegan i familjen :-)
      Nu ska vi strax åka till min mamma och hennes make för att krama om och lämna några paket. Vi firar inte själva julhelgen med dem i år, men en resa dit blir det nog i mellandagarna igen.
      Ha en skön lördag!
      Kramar
      Birgitta

      Radera