tisdag 26 december 2017

Den enda tomten

Hoppas ni har en riktigt skön annandag jul!
Det har jag.
Tror att vår hustomte är riktigt nöjd med mig i år....tycker nog att han ser nöjd ut :-)
Han sitter i ljusens sken på fönsterbrädan i köket och är den enda tomten som regerar i vårt hus.
Ni som följt mig sen tidigare kommer kanske ihåg att han är från Värmland och pratar värmländska.....för talar till mig.....det gör han.
Han har haft åsikter varje år om hur vi sköter oss till jul.
Än har det varit på tok för mycket, eller så har det varit på gränsen till riktiga latmaskfasoner :-)
Han är av åsikten att det ska vara så där lite lagom julstök och även om han, som alla andra år, tar sig åt huvudet med sina vantbeklädda händer tycker jag ändå han ser glad och nöjd ut.
Han speglar det jag känner....bekräftar eller beklagar.....så att jag ser det nöjda och glada i honom betyder att jag också är glad och nöjd själv :-)
Det här är en själfull tomte.
Tillverkad av händer fulla av hängivenhet till tomtarnas personlighet och även om jag varje år ser fina, söta, roliga tomtar i affärerna som lockande säger "köp mig!" så är han den enda tomten jag vill ha i vårt hem. Han får vara ensam herre på täppan :-)
Riktigt gråmulet är det idag, men ett tunt vitt lager av snö ligger på marken så jag ska passa på att få lite dagsljus på mig samtidigt som kroppen får lite rörelse. Maken är till skogs med lilla taxen så de rör på sig på sitt håll.
Tror nog att jag efter det ska slå mig ner i bästa fåtöljen och bläddra i den där inredningstidningen jag köpte i mitten på december men som jag ännu inte har öppnat.
Tittar frågande på tomten och han nickar instämmande. Säger att det är heeeeelt ok :-)

Ta väl hand om er!
Kramar
Birgitta

2 kommentarer:

  1. Härlig tomte som håller ställning i ditt hem. . .!!!
    Önskar dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR 2018!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. GOTT NYTT ÅR!
      Allt gott önskar jag dig Miranda Maräng!
      Kram
      Birgitta

      Radera