onsdag 20 september 2017

Ljuskällor

Det har varit många vackert soliga septemberdagar, men visst märks det att höstmörkret kryper allt närmare.
Då är det himla mysigt att tända all ny belysning vi har fått upp under sommaren.
Vardagsrummet är vi sååååå nöjda med! Spotlights som lyser mot den lite ruffa panelen känns bara så rätt och gör så stor skillnad!
Kaminen har fått sitt krön mot taket och är helt färdig, men fortfarande ska vi bygga en väggfast vedlår till vänster om kaminen. En vedlår som öppnas framåt så tv:n kan stå uppepå, och så vill jag ha något mer robust till höger om kaminen. Den vita lyktan har bara hamnat där i brist på något bättre.

Vi har inte provat att elda i kaminen än, även om den är besiktad och klar för användning, det har helt enkelt inte känts tillräckligt kulet för att göra det.
Vårt hus lagrar värme väldigt bra, och vi har effektiv bergvärme, så egentligen har vi inte behov av en braskamin, men det är en speciell känsla att tända en brasa när snön yr runt knutarna på vintern, eller när regnet piskar iskallt i november......då ska vi tända en myspysbrasa :-)
Belysningen fällde vi in i en "låda" som också döljer elanslutningar och nätkablar. Helt perfekt, för synliga kabelhärvor är definitivt inte vackert!
Belysningen kan dimras så det bara lyser som dekoration.....eller så kan vi dra på och få arbetsbelysning om det skulle behövas.

Läste igår i ett inredningsreportage att man ska ha minst 5 ljuskällor att växla mellan i ett rum, och där håller vi nu måttet.
Skulle kunna tänka mig en svag belysning i den svartmålade skänkens överskåp också. 
Kanske ska köpa mig några fler av de helt suveräna batteridrivna tunna ledslingorna jag la i stora glasburkar i vårt badrumsskåp
......jamen, det var ju ingen dum idé :-)
Lätt och enkelt att installera och så skulle det ju matcha den stora ledslingan jag lindade runt den gamla dörren och ormhasselkvisten.
De där 5 ljuskällorna slår vi med råge i vardagsrummet. 
Huuuur mysigt som helst, som Ernst brukar säga :-)

Septemberkram till er alla!
Birgitta


4 kommentarer:

  1. Såå härligt ni fått det. . . verkligen mysigt att tända i kaminen när det blir kallare ute. . .!!! Jag uppfyller nog oxå kvoten av minst 5 ljuskällor i rummen. . .men tänder helst massor av ljus. . . vilket ger både värme o mys!
    Håller helt med Ernst. . . han kan han!!!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart måste man ha levande ljus också för optimalt mys......inget slår det!
      Redan fredag i morgon. Då blir det god mat, ett glas vin och massor av levande ljus förutom spotlights och annan belysning :-)
      Allt gott till dig!
      Kram
      Birgitta

      Radera
  2. Oj, så många inlägg jag har missat!Det har varken blivit mycket bloggande eller bloggläsning för min del i sommar (dottern har varit hemma mest hela sommaren,så ingen vila och ro :) ) Ni har fått så otroligt fint både på insidan och på utsidan, såå fina växter trots den lite svala sommaren, men växterna kanske gillar det bättre än gassande hetta, eller så är det bara dina gröna fingrar ;) Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sommaren verkar ha varit optimal för de växter jag valde och torkan har gjort att jag varit tvungen att vattna grönsaksplantorna minst varannan dag och då fick allt annat också en rejäl slurk vatten när jag ändå höll på. Det har nog varit en kombination av bra växtväder och omvårdnad som gett oss den här härligt prunkande blomsterprakten :-)
      Hoppas du får lite mer vila och tid till annat nu när hösten är här. Vår renovering går mer på minimifart nu när jag jobbar igen, men efter allt vi gjort under sommaren är jag helt nöjd med det!
      Ha det så bra!
      Kram
      Birgitta

      Radera