torsdag 27 juli 2017

Roadtrip

Varje sommar de senaste åren har maken och jag packat bilen och åkt iväg några dagar i vårt avlånga land. Vi har ofta ett mål, men vägen dit kan bli krokig :-)

I år ville jag besöka Butik Drängstugan utanför Skövde så vi bokade rum på Billingehus med utsikt över hela Skövde och lät det bli vårt mål.
Det var imponerande att ligga i den supersköna dubbelsängen och ha den här utsikten från vårt rum!
Vi funderade om vi skulle ta taxi ner till centrum och det väntande bokade bordet på restaurang på kvällen, men nääääää. Efter många mil i bilen kände jag för att promenera även om det var brant nerför i 4 km och jag tänkte ta på mig långa sommarklänningen och finaste klackskorna :-)
Vi åt en underbar middag och med magarna mätta och belåtna bestämde vi oss för att också gå tillbaka.
Vi genade genom närmaste villakvarter och hamnade i slalombacken med brant stigning uppåt mot hotellet. Hej å hå....det kändes i benen!

Dagen efter åkte vi till Ryttmästarbostället och hade sån enorm tur att vi kom precis då en busslast från Gnosjö hade ställt sig utanför mangårdsbyggnaden för att bjudas på en guidad tur att den entusiastiska Bernhard Englund som byggt upp en skatt av dignitet där.
Han kikade på oss två utbölingar, vinkade in oss och sa att vi också fick plats om vi ville hänga på.
Så tacksamma är vi för det....vilken upplevelse!!!
Är ni det minsta intresserade av vår historia....åk dit! Men....man måste boka en guidad visning och vara minst 15 personer. Vi hade enorm tur som fick haka på den här gruppen och jag förstår varför det inte bara är fria promenader på det här stället för det finns så många rariteter där och bara att få höra denne Bernhard berätta om allt på sitt speciella sätt var en upplevelse i sig :-)
Jag älskar gamla saker och tar gärna del av vår historia. Sen är det det där med alla kungar och årtal som sällan fastnar....och här var det mycket av den varan eftersom Bernhard varit verksam inom försvaret och hans samlingar består mycket av värjor och vapen av alla de slag som förekommit under alla de krig som utkämpats både i Sverige och utomlands under århundraden....och det var ju sällan "vanligt" folk som startade de där krigen!
Här är det pansar glas framför samlingarna som gäller....kan bara drömma om vilka värden det finns i alla de unika sakerna!
För en gång skull tog jag mååååånga bilder. Jag som annars inte brukar komma ihåg att ta en enda :-)
Sveriges äldsta bibel....från 1500 talet....tror jag. Jag lyssnade väldigt intresserat, men det var många årtal och många intryck under den dryga timmen den här vandringen varade!
När den guidade turen var slut släckte och bommade Bernhard huset och vi insåg att vi inte hade fått se någonting av allt det här om vi hade kommit dit bara några minuter senare!
Då hade det bara varit de stängda husen vi fått se....och det var ju i och för sig en upplevelse det med, men inte riktigt samma sak som det minne vi nu har av den här platsen.
Vi fick några dagar med samvaro, avkoppling, god mat och härliga upplevelser.
Nu ska vi städa huset och förbereda för att ta emot 20 pers för släktfest i vår trädgård på lördag.
Vi har lånat ett stort partytält för ute måste vi vara oavsett väder, men klart att vi vet att många är nyfikna på vad vi gjort i vårt hus sen de var här sist så de måste ju få en guidad visning av oss....och vi har också en del gamla skatter även om det inte alls är i närheten av Bernhards :-)

Sommarkram
Birgitta

1. Hej Birgitta, så fina bilder och en bra tip för mig. När jag komma nästa semester till skövde, så måsta jag ochså till Rymästarbostället. Det känna jag inte.

Kram Birgit

1. Det finns mycket vackert och unikt att se i vårt avlånga land och Ryttmästarbostället har verkligen skapats av en eldsjäl :-) Sen vet jag inte om man kan komma dit som ensam besökare eller om det alltid bara är förbokade grupper om minst 15 personer som får tillträde till att se alla de här sakerna. Vi skulle inte ha fått uppleva det om vi inte hade blivit medbjudna till den grupp som var där.
      Om du söker på Ryttmästarbostället Skövde på nätet så finns det mer info.
      Kram till dig Birgit
      //Birgitta

2. Vilken tur ni hade som fick haka på visningsgruppen. . . .och vilken härlig miljö med gamla saker och historia! Bibeln från 1500 - talet. . . .den hade jag gärna norpat! hi hi
    Ska komma ihåg Ryttmästarbostället om jag passerar Skövde någon gång! Jag råkade hamna av en slump på 1700 - tals vecka när jag var i Norrtälje senast och hade turen att fota några Karoliner och dess bostäder!!! :-) När man går på sådana platser känner man verkligen av historiens vingslag. . . !!!
    Önskar dig en fin helg!
    Kram

1. Visst hade vi tur!....härligt att det kan stämma så precis ibland. Du verkade också vara på rätt plats vid rätt tillfälle där i Norrtälje! :-)
      Jag älskar sån här gammal miljö. Det spelar ingen roll om det är gamla torp, vackra slott, ruiner eller gamla stadskärnor. Just det där du skriver, att känna historiens vingslag, att få färdas tillbaka i tiden i fantasin, DET tilltalar mig :-D