måndag 17 juli 2017

Ett hål i väggen

Verkar som om maken och jag har prioriterat bort vila och lugna sommardagar det här året. 
Det har minst sagt varit full fart här.....men vi har valt det helt själva så vi klagar inte :-)
Det har fixats i trädgården. De där hålen jag skulle gräva för en ny spaljé blev grävda och en ny spaljé blev tillverkad, målad och uppsatt. Den ska jag ta kort på endera dagen.....liksom min fina, rostiga vindsnurra jag fick i födelsedagspresent!
Vi har varit till vår Dalagård och fortsatt med fasaden på vårt hus där, men mesta tiden har gått åt till att fixa med det här hålet i väggen...eller rättare sagt en anslutning till det här hålet :-)
Muren frilades när vi köpte huset 2013 eftersom angränsande rum och mur var vattenskadat på grund av ett läckage i en golvbrunn vägg i vägg med vardagsrummet.
Muren var blöt nästan en meter upp och det borrades upp hål i den där det placerades värmestavar för att få den att torka.
Vår inflyttning fick flyttas fram över 3 månader och vattenskadan förde med sig att vi beslutade oss för att byta ut både vattenledningar, avloppsrör och sätta in ett helt nytt värmesystem när stora delar av nedre våningen stod inplastad med stora byggfläktar brummande dagar som nätter.
Så på den vägen är det.
Vi bygger upp allt från grunden och nu har vi kommit till den här muren som en gång i tiden härbärgerat en kakelugn som togs bort till förmån för eluppvärmning för många år sedan.
Vår bergvärme fungerar jättebra, men det är mysigt att kunna tända en brasa under kulna höst och vinterdagar så redan då vi köpte huset planerade vi för att sätta in någon slags värmekälla i vardagsrummet mot den där muren.
Eftersom kanalerna i skorstenen inte använts på lång tid var vi tvungna att renovera dem och det gjordes för 1 1/2 år sedan och sen var det "bara" att vänta på att just det här jobbet skulle bli prio ett på vår "to do" lista.....och nu var det det!
Vi valde att köpa en braskaminsinsats och mura in den själva....eller vi och vi....maken gjorde det :-)
Först ett fundament....
och eftersom rökgången inte var centrerad på muren fortsatte han att mura för att få rökröret dolt
......och så stod den då där....vår nya myspyseldningskälla :-)
Efter alla festligheter när jag längtade efter vila och lugn och ro bestämde vi oss istället för att göra klart hela vardagsrummet. Vi var ju liksom redan på väg tyckte vi.
Så det har vi fixat med varenda dag de sista veckorna och nu bor vi i köket med de flesta möblerna från vardagsrummet. 
Fåtöljen med fotpall står i hallen och på ovan våningen finns köksstolarna tillsammans med alla blommor och annat smått och gott som var tvunget att lagras någon annanstans en liten tid.
Det gick ganska smidigt att få plats med allt även om vi nu, mindre än någonsin, vill bjuda hem vänner och bekanta på vare sig fika eller middag för här är det Compact Living :-D
Ganska mysigt ändå.....förutom då vi ska laga mat, eller stoppa in disken i diskmaskinen, eller ta oss till tvättstugan :-)
I morgon lämnar vi allt det här och åker iväg på ett litet äventyr. När vi kommer tillbaka ska möblerna tillbaka till vardagsrummet och då ska jag visa er hur det ser ut där nu. Ett helt nytt rum har det blivit!

Fina dagar önskar jag er alla!
 Kram 
Birgitta 

2 kommentarer:

  1. Hej igen Birgitta! Oj oj vad ni sliter. . . Bra att ni tänker åka bort och vila några dagar. . . det behöver ni verkligen!!!
    Önskar er sköna avslappnande o fridfulla dagar!
    Stor Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi fick några härliga dagar med hotellövernattning, restaurangbesök och sevärdheter innan vi återvände till vårt hus. Jag såg framför mig hur vi då skulle ställa allt på plats igen, jag skulle putsa fönster och måla några möbler, men inget större ståhej.
      Så kom vi hem och jag bara kände att neeeej, golven vi målade klart innan vi åkte blev för ljusa!!!
      Vad gör man?! Jo, jag åkte o köpte ny färg, greppade pensel och roller och började måla igen.
      Inte tänka-bara göra :-D
      Kanske möblerna kommer på plats i morgon. Hoppas verkligen det!
      Hoppas också att du har härligt sköna lediga dagar fortfarande!
      Kram
      Birgitta

      Radera