tisdag 25 april 2017

Hjärterum

I söndags siade väderlekstjänsten om hyfsat väder i den del av Dalarna där vi har vår gamla gård.
Vi passade då på att packa bilen full med verktyg, matsäck och hund och begav oss de 13 milen upp i landet.
Vi visste vad vi hade att göra.....fixa ett nytt utrymme med hjärta på dörren :-)
Vår gård är helt utan moderniteter som dusch och toa. Det finns el, men inget indraget vatten.
Så var det när vi köpte gården och så har vi låtit det vara trots att vi renoverar från grunden.
Vi har inte tänkt att det här ska vara annat än ett sommarboende och då är det helt ok att värma vatten, diska i balja, bada i sjön och sitta på utedass.....meeeeen INTE på det här utedasset!!!!
DET har gjort sitt!
Hela uthuset som dasset är ihopbyggt med håller på och vrider sig som en propeller då bottenstockarna ruttnat bort och ingenting längre stabiliserar stommen. Dörren till dasset går inte att öppna på annat sätt än att sätta en spade i nederdelen och lyfta av den från gångjärnen. Så kan vi ju inte ha det!
Nä....det är hög tid för nytt dass och det förberedde vi för redan för många år sedan då vi byggde nytt uthus......
Uthuset är byggt i gammal stil med fönster och dörrar som fanns på gården och längst bort är dörren till det nya dasset.
Vi gjorde en mellanvägg när uthuset byggdes och sparade en liten bit där på änden för att bygga ett dass. Jag lutade och oljade golvet, men så blev det stående för att andra projekt hade högre prioritet.
Nu var det ändå dags.....nu var det det här som var prio ett!
Vi hade rester av gedigna uppsågade golvplank tillverkade av virke från vår egen skog och de fick bli sittbänk i det här utrymmet.
Jag blev sååååå nöjd och det är så ljust och fint med fönster på gaveln och fönster i dörren.
Här kommer jag gärna slå mig ner när det behövs :-)
Så himla roligt att sopa av golvet och kunna ställa in den gamla kommoden jag hittade skabbig och möglig under trappan till vinden på boningshuset när vi köpte gården.
Jag skrapade och tvättade den ordentligt och så har den fått stå torrt under flera år för att få bort mögellukten och nu älskar jag den! Tänkte tidigare att jag skulle måla den, men jag tror den ska få förbli så här.

Nu längtar jag tillbaka till gården!
Vill fortsätta inreda, lägga ut en trasmatta, ta vara på fler gamla saker från gården, plocka blommor och ställa in en vas med doftande växter.
Åååååhhhh, det här är så roligt......att tillverka, ta tillvara, vara kreativ, skapande.....och så lyckligt lottad jag är som har en så fin make som skapar det här tillsammans med mig <3

Kram
Birgitta

2 kommentarer:

  1. Ser helt underbart ut! Jag har ett torp utöver mitt "vanliga hem". Vi renoverar utifrån tid o pengar och har valt att lägga krutet på ett enda våningsplan. Jag har också sparat saker från torpet som jag återanvänder på bästa sätt, ev nytillskott kommer från auktioner och loppisar.
    Visst är det lyxigt att få lov att ha "två boenden"!
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min längtan efter något genuint gammalt var så stor när vi bodde i vårt hus från -74 så gården i Dalarna har verkligen varit en källa till mycket glädje, men nu när vi har vårt gamla röda hus att renovera även här hemma kan det ibland kännas betungande med allt jobb både här och där.
      Vi har sagt att vi ska ha gården kvar så länge vi tycker det är roligt att åka dit, sen säljer vi den.....men än är vi inte där :-)
      Fredag i morgon......igen! Ha en fin helg Skorpan!
      Kram
      Birgitta

      Radera