söndag 22 januari 2017

Små utrymmen

Vårt gamla röda hus har starkt sluttande tak vilket skapar spännande vinklar och vrår på övervåningen, men det är inte alltid så lätt att utnyttja de där vrårna på ett bra sätt.
Vi behöver förvaringsutrymmen för "bra å ha" saker som man inte vill se så där öppet och innanför gästrummet fanns en kattvind som förra ägarna använde i sånt förvaringssyfte. 
Kruxet var att utrymmet inte var isolerat. De hade bara proppat takfoten full med gamla kläder, tidningar och böcker som ett stopp för fukten att ohämmat åka rakt in.
Det var inte bra för ventilationen så spånten hade därför blivit fuktskadad vid takfoten.
Allt sånt revs bort vid förra sommarens takläggning och maken har nu isolerat utrymmet efter konstens alla regler med luftspalt, vindpapp, isolering, plast och gips.
Med det försvann en del invändig yta och utrymmet blev ännu mer långsmalt än tidigare, men nu är det varmt därinne och vi kan ändå få plats med en del saker som stått på hög i andra delar av huset.
Snedtaket och kortsidorna, som kläddes med gips, vitmålade jag, men den gamla brädväggen som bildar innervägg mot gästrummet ville jag behålla precis som den är.
Den är gjord av allsköns spillvirke och på ett ställe finns en söndersågad bit med texten "STO".
Säkert är den från någon fraktlåda och jag tycker den är så charmig :-)
Den sitter på väggens nederkant och kommer att skymmas av saker som ska förvaras, men jag blev inspirerad till att leta fram mina bokstavsschabloner och göra nya texter längre upp.
Jag tror att det har stått Stockholm på den där ursprungliga brädan så det ströpplade jag dit.....och bara för att det var så roligt att skapa hamnade också Oslo, Köpenhamn och Helsingfors på sidan om :-)
En gammal kista fick flytta in.
I den förvarar jag gamla saker från makens och min uppväxttid och lite minnen från generationer tillbaka.
Längre fram ska jag nog inhandla snygga kartonger så det känns lite mer enhetligt här inne än vad det gör nu. 
För efter den här kistan öste jag bara in alla udda kartonger och korgar jag ville få undan och det blev ingen inspirerande bloggbild :-)
Den gamla medaljongtapeten på dörrens insida ska skrapas bort och hela dörren behöver sedan putsas ordentligt innan jag kan måla den. Det kommer inte att bli klart idag, men jag är sååååå glad åt det som ändå är gjort. 
Nu kan vi få ordning i gästrummet och i hallen utanför och det ska jag gladeligen sätta igång med medan maken fortsätter med sitt projekt "operation tvättstuga".
Ett litet steg i taget för att få ordning och reda i vårt gamla röda hus!

Önskar er alla en fin söndag!
Kram
Birgitta


2 kommentarer:

  1. Men vilken fin gammal kista. . .passar ju jätte bra att förvara minnen i den! Kul idé att stöppla bokstavsschabloner på bräderna! Ja tänk när medaljongtapeten var inne. . .de skulle ju helst vara i sammet i någon gräslig grön eller vinröd färg. . .huu !!!
    Ha en fortsatt fin onsdag vännen!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den fina kistan är en kär gåva från en före detta arbetsgivare och jag tyckte att även det här utrymmet kunde få sin lite personliga prägel även om det inte direkt är något man visar upp vid en rundvandring i huset :-)
      Det är som en resa bakåt i tiden då man river i tapetserade och målade ytor i vårt hus. Det har funnits färgstarka perioder och mer neutrala perioder. Vi ger huset en ganska neutral färgton nu, men vem vet.....om ett ex antal år kanske det sitter gröna medaljongtapeter här igen!
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera