lördag 28 januari 2017

Lite ordning i röran

Vårt hus är i en enda röra på nedre våningen där vi håller på att fixa i ordning vår tvättstuga.
När det är så här rörigt försöker jag att ändå ha ordning på de ställen där det går att ha ordning och nu när kattvinden är klar har jag röjt gästrum och hall på husets övre del.
Gästrummet väntar på att bli renoveringsgipsat, spacklat och tapetserat. 
Vi började med ytterväggen då en platsbyggd förvaringsdel var tvunget att tas bort för att komma åt att byta elcentral och ledningar, men resten får vänta tills viktigare saker har fått sin funktion.
Det hindrar inte mig från att ändå fixa i ordning där inne.
Den vackra gamla hyllan jag fyndade på loppis för många år sedan har fått en plats under snedtaket och där står porslinet vi ärvt efter svärmor tillsammans med både julens bokgran och påskens stora fjäderägg :-)
Svärmor sa alltid att "Det är inte så kisande rankigt" när hon tyckte att det inte var så rasande kinkigt....alltså inte så noga.
Så jag säger samma sak. Det är inte så kisande rankigt att allt inte är perfekt.
Jag är nöjd med det lilla när det är i det närmaste kaos i det stora :-)

Lördagskram till er alla!
Birgitta

2 kommentarer:

  1. Förstår att det är rörigt och dammigt under renoveringen. . . .men det blir säkert jätte fint när det blir klart! Ändå skönt att ha några ställen där ordning o reda gäller! Gillar verkligen din fina loppade hylla. . . såå fint att samla gamla saker på den! Kul uttryck " kisande rankigt". . .har aldrig hört förut!! :-)
    Ha en fin vecka vännen!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min svärmor hade några såna där speciella uttryck....som att kasta om rasande kinkigt till kisande rankigt....och så sa hon det på sin speciella dialekt med en blandning av värmländska och västgötska :-)
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera