måndag 26 december 2016

Rester

Lata dagar!
Ingen matlagning.
Här äts det rester på längden och på tvären.
Bara att öppna kylskåpet och plocka åt sig det man vill ha.....fast snart vill jag inte se en enda köttbulle eller prinskorv mer.....ännu mindre tugga i mig dem. Börjar längta efter fräsch sallad och "lätt" mat!
Bordet som förlängdes på julafton så att alla skulle få plats har minskat lite i volym när iläggsskivan togs bort igen, men bordsdekorationen står kvar med barrande grankvistar. Jag har bara plockat bort de små vita snirkliga God Jul skyltarna som kompletterade arrangemanget för nu känns det som om julen är förbi och bara resterna står och skramlar.
Det blev en jul med gröna gräsmattor och ljumma vindar, men vad gör det?!
Vi fick samla våra nära och kära i vårt röda hus och det fanns både stjärterum och hjärterum för alla.
Tacksamhet är en känsla som har dominerat.....och lugn och frid.....utom då maten skulle fixas och dukas fram på julafton. Då fick jag skärpa fokuset för många fat och skålar blev det :-)
Jag är tacksam för allt jag har att vara tacksam för och det är mycket!
Solen skiner idag och lilla taxen och jag ska ta en långpromenad.....stampa ner julmat och julgotter lite. Det behövs :-)
Sen tror jag att jag kryper upp i soffhörnet med en julklappsbok, en kopp te och lite lugn meditativ musik. Inge mer julmusik för mig! Nu är det nog med "Hej tomtegubbar" och "Stilla natt"!

Julen sparar jag i ett skimmer i minnet och de synliga resterna av den får vara kvar liiiite till, men redan nu märker jag att tankarna börjar vandra iväg mot nya projekt. Trot eller ej, men det börjar klia i renoveringsfingrarna igen.
Allt har liksom sin tid....omväxling förnöjer :-D

Kram
Birgitta

4 kommentarer:

  1. Åh, ett sådant findekorerat julbord... God fortsättning från oss på logen

    SvaraRadera
    Svar
    1. God fortsättning till er också!
      I morgon ryker dekorationen från bordet. Nu är det slut på julmat, julmusik, röda färger och skogsgrönt. Längtar efter frasigt härliga tulpaner och vårdukningar :-)
      Kram
      Birgitta

      Radera
  2. Jag blev så full i skratt, visst blir man himla trött på Julmaten innan den är uppäten. Jag älskar Janssons frestelse, men gjorde alldeles för mycket, jisses vad jag fått äta Janssons, men nu är det äntligen slut :D Vilket otroligt vackert Julbord!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha....jag gjorde också för mycket Jansson. Tycker det är jättesvårt att beräkna hur mycket som går åt när vi är många runt matbordet.....det blir för det mesta för mycket av det mesta :-)
      Jag frös ner det sista av vår Jansson. Perfekt att ha som en liten kvällsvickning nån gång när vi är sugna, för det var inte bara köttbullarna och prinskorvarna det tog emot att äta mer av....även Jansson hörde till den kategorin :-)
      Vilken vinter vi har fått idag! Blir till att pulsa ut och skotta snö.
      En fin dag önskar jag dig!
      Kram
      Birgitta

      Radera