tisdag 5 juli 2016

Växtkraft!

Det är himla roligt att odla.....och himla roligt att ha ett eget växthus!
I år är det tredje säsongen med växthuset som jag önskade mig i födelsedagspresent och som maken tålmodigt byggde upp åt mig.
Första året planerade jag och köpte frön, släpade hem den ena låren efter den andra från vår Dalagård och väntade ivrigt på att få börja fylla allt med jord och grödor medan maken kämpade med markbädd, grus och plattor, aluminiumprofiler, glas och tätlister.
Det är ju det där med att man ALLTID ska ta till beräknad arbetstid gånger 3. DÅ hamnar man mer rätt i när saker och ting faktiskt blir färdiga.
Så här såg det ut med odlingssäsong 1 :-)
 Tomatplantorna stod bakom husknuten och fick bladlöss så dem ville jag inte ställa in i växthuset och det kändes inte som om det var någon idé att sätta frön när sommaren närmade sig sitt slut så en liten persiljekruka, en perenn astilbe som skulle grävas ner i blivande rabatten och en mårbackapelargon ståtade där inne, men grunden var i alla fall fixad!
Förra året prunkade det och jag var så lycklig över att kunna gå ut och plocka allt vad vi behövde från växthus och pallkragar för att fixa våra middagar.
Då växte det än mer än vad som var då jag tog den här bilden och jag lovade mig själv två saker till det här året: INTE plantera så mycket så att jag skulle behöva åla mig fram mellan grödorna OCH att bli bättre på att göda så allt skulle ge optimalt med skörd.
Konstaterar att jag lärde mig det ena (att bli bättre på att göda), men definitivt INTE det andra (att inte plantera så mycket :-))
Allt är ju så litet och beskedligt i början, men plötsligt står jag där igen och kommer knappt in i växthuset!
Fast det är jätteroligt att det växer!!!
Känslan av att gå ut och hämta en frisk, grön, saftig gurka är ren lycka....
....och snart kan jag plocka röda fina tomater för både små och stora exemplar växer så det knakar.
Jag ska också skriva ner ett "note to my self" till nästa år....
.....squashen får växa på friland och INTE i växthuset!
Herregud vilka enorma blad den får!
Jag har varit tvungen att frisera den för att överhuvudtaget ta mig in innanför skjutdörrarna!
DÄR har jag verkligen lyckats med vattning och gödning :-)

Ofta hör jag rådet att man ska köpa ett större växthus än man från början har tänkt.
DET är ett väääääldigt bra råd!
Jag tyckte att det skulle ha räckt med ett växthus på drygt 6 kvm, medan maken lyssnade på rådet och tyckte vi skulle köpa ett på drygt 8 kvm.
Det blev som han ville, vårt växthus är 8,2 kvm, men nu skulle jag lätt kunna fylla ett som varit dubbelt så stort :-)

Vackra sommardagar önskar jag er alla gulliga som kikar in här!
Kram
Birgitta


2 kommentarer:

  1. Jag älskar sprickfärdiga växthus! Det är en fröjd för ögat, men lite svårt att sköta :D
    Tror aldrig man lär sig hur mycket man ska sätta. Trots lång erfarenhet "råkade" jag sätta 300 sommaraster i år. Jag måste varit så trött att det blev kortslutning när jag höll på. Har gett bort många så nu är det väl bara 200 kvar. Nåja, de behöver ju inte vara i växthus.
    Kan inte låta bli att fnissa åt din squash... den blir ju jäääätttestoooor.
    En fröjd för öga och gom!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland kan det bli lite för mycket, men då får man se det som att det är väldigt roligt att ha ett överflöd att kunna ge bort av! Förra året petade jag ner så många persiljefrön så nästan ingen vi känner kom undan en bukett persilja :-)
      Jag hade squash i växthuset förra året också, men gjorde då misstaget att plantera flera plantor på för liten yta så de växte inte som de skulle. Därför insåg jag inte hur stora de kan bli när de får den jordmån de behöver :-)
      Allt gott till dig Anette!
      Birgitta

      Radera