tisdag 31 maj 2016

Det växer!

Jag har alltid tyckt att avokadokärnor är sååååå vackra......stora, mörkt nötbruna och glänsande.
De är liksom så fulla av liv och många gånger har det tagit emot att bara kasta dem i soppåsen så jag var bara tvungen att experimentera lite och försöka få dem att gro.
Och titta.....etapp ett har fungerat riktigt bra :-)

Fyra stora kärnor fick torka några dagar tills det yttre skallagret gick att dra av.
Kärnorna stoppades ner till två tredjedelar i en kruka med krukväxtjord, fick en plastpåse med lufthål över sig och placerades ljust.
Efter drygt 2 veckor hade en kärna ruttnat, en vägrade envist att öppna sig, men 2 kärnor skickade upp en varsin stängel med en bladrosett som växer så det knakar!
För många år sedan lyckades jag driva upp ett litet avokadoträd, men det blev aldrig någon frukt på det.
Nu har jag läst att man måste ha minst två plantor för att de ska bli befruktade så de här två ska idag placeras i en gammal zinkhink i växthuset och så ska jag vattna och göda ordentligt framöver och se vad som händer.
Med mycket kärlek och god omvårdnad kanske de börjar blomma och bildar små fina avokadosar, det vore roligt!.....men om det är lika lätt att lyckas med det som att få kärnorna att gro har jag ingen aning om.
Det visar sig :-)

Önskar er alla en härligt fin dag!
Kram
Birgitta

2 kommentarer:

  1. Håller tummarna att det fungerar! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bladen brer ut sig och även den tredje envisa kärnan har skickat upp en bladstängel. Om det sen blir några små avokadosar är jag ju lite tveksam till, men det är roligt att prova :-)
      Birgitta

      Radera