tisdag 19 april 2016

Ingefärsshot

Får jag bjuda på en härlig morgonshot?!
Det känns verkligen som om både kropp och knopp vaknar till ordentligt då man sveper en sån här det första man gör på morgonen :-)
Här kommer receptet:

INGEFÄRSSHOT

200 g färsk ekologisk ingefära
1 l vatten
1/2 dl honung
saften av 2 ekologiska citroner

Skölj ingefäran noga och riv den grovt. Den behöver inte skalas. (Jag delade den i mindre bitar och körde den med hackknivarna i matberedaren)
Koka ingefärsrivet/krosset i vattnet 20 min.
Sila av och låt svalna till ca 40 grader.
Tillsätt honung och rör tills den är upplöst. Rör till sist i citronsaften.
Tappa upp på flaska med kork och förvara i kylskåp
Ta en shot innan frukost.
(Drycken håller ca 1 månad i kylskåp)

Jag hittade en annan bloggerska som skrev om den här shoten och hon avslutade det hela med "håll för näsan och drick!" :-)
Hon tyckte den var hemsk, men jag tycker det är precis tvärtom!
Visst är det starkt, men det känns verkligen som om det är precis det min kropp behöver och till och med maken, som brukar titta lite skeptiskt på mitt matexperimenterande, brukar tacka ja till en egen liten morgonshot.
Det ser jag som ett gott betyg!

Ha en fin tisdag <3
Kram
Birgitta

2 kommentarer:

  1. Den där ska jag faktiskt prova! Nu har Rebecca släpat hem en redig förkylning till mig så jag har druckit massor med honungsvatten trots att jag tycker det är för sött. Jag tycker att det där lät riktigt uppfriskande :)Brödet lät också gott, jag gillar mest knäckebröd så det skulle nog passa mig, men det får vänta till jag känner mig lite bättre, orkar inte baka nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Honungsvatten är säkert jättebra, men precis som du tycker jag det är för sött. När jag hörde om den här shoten tänkte jag direkt att det där måste jag prova. Så enkelt att bara ta ut från kylskåpet, skaka om flaskan, hålla upp och dricka innan jag börjar förbereda frukosten.
      Vila och var rädd om dig!
      Stor kryapådig kram kommer här!
      Birgitta

      Radera