tisdag 1 december 2015

Ett litet hus

Vår gamla fågelmatare gick sönder förra året och de små fåglarna måste ju få mat så jag har letat efter en ny.
Det är ju inte så att det inte finns fågelmatare, men jag hade några kriterier som jag gärna ville ha uppfyllda: 
Fåglarna ska inte kunna sitta i maten och bajsa och mataren ska vara i något mer hållbart material än plast och så får den gärna vara lite annorlunda. 
Alla de tre önskningarna infriades med det här lilla huset som är i lackad plåt och har en ganska smal platta i botten så fåglarna landar på kanten och måste de nu nödvändigtvis bajsa samtidigt som de äter så ramlar den delen ner på marken och inte i maten.....och visst är den väl lite annorlunda?!
Vi skulle egentligen bara köpa toalettpapper, men kom ut med både fågelmatare, en stor säck med solrosfrön, jordnötter och talgbollar, förutom det där paketet med toalettpapper. Det var ju liksom lika bra att slå till med allt på en gång nu när vi hittade det vi behövde :-)
Man lyfter på taket på det lilla huset och fyller på med solrosfrön på ena sidan
.......och jordnötter på den andra. Lätt som en plätt och så är det så bra för man ser när det behöver fyllas på, ljuset lyser igenom både fönster och galler när det är tomt!

I år flyttade vi matplatsen till äppelträdet utanför köksfönstret så vi kan sitta och titta på fåglarna som landar i jämn ström för att förse sig med både frön och nötter.
Till och med den svart/vita hackspetten med sina klarröda accenter som brukar sitta i vårt stora gråpäronträd landar då och då och tar en jordnöt som den sedan kilar fast i en fördjupning i äppelträdets stam för att kunna hacka sönder den.
Det verkar också som att de större fåglarna som kråkor, skator och kajor inte får plats att sitta på den smala kanten så de spatserar bara omkring på marken och äter det som eventuellt ramlar ner.
Jag missunnar ju inte dem att äta, men jag erkänner.....jag gör skillnad på vilka fåglar jag vill mata....taskigt men sant.


4 kommentarer:

  1. Jättesnygg fågelmatare! Det känns som om vi måste uppdatera oss på just fågelmatare.../Lilla gummann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en hel del att välja på....säkert någon för alla smaker och alla plånböcker :-)
      Ha en fin onsdag Lilla gumann!
      Birgitta

      Radera
  2. Här har inte fågelhuset kommit på ålats ännu, men en säck med frön är inhandlad. Här blåser det så förskräckligt idag så det kommer nog inget fågelbord på plats idag heller. men det är så milt så jag tror att fåglarna klarar sig ett tag till. Jättefint fågelhus du skaffat! Visst är det fint att kunna se de små utanför köksfönstret!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi väntade ovanligt länge med att börja mata fåglarna eftersom det var så milt, men när det slog om första vändan med minusgrader och lite snö hittade vi det här huset och började mata de små liven. Det ser så kul ut när de flyger i skytteltrafik för att förse sig med både frön och nötter. Det är som om de tagit kölapp och sitter i äppelträdet och väntar på sin tur :-)
      Här friskade vinden också i stundtals igår, men jag tror att vi klarade oss undan det värsta stormandet. Fortfarande viner det lite runt knutarna men jag ska ändå snart gå en långpromenad för att få lite ljus på mig.
      Kram
      Birgitta

      Radera