söndag 8 november 2015

Dagen idag

Idag vill jag bara vara.
Vill bara vara i lugnet, i stillheten.
Vill bara andas i takt med att löven sakta singlar ner mot marken.
Blåsten som fick regnet att smattra mot fönstren i natt har avtagit och solen kikar fram då och då.
Internetuppkopplingen är såååå seg. Sidornas text och bilder hoppar och far, låser sig, försvinner och kommer tillbaka igen.
Tålamod.......
Här och nu slår det mig hur synonymt det är med hur tillvaron har sett ut för mig den här veckan.
Från frustration över att inte veta vart jag är på väg.....den där känslan av att vilja men inte få saker och ting att falla på plats.....till att allt plötsligt gör en 90 graders vändning och mitt inre fylls av tillförsikt och målmedvetenhet.
Tillvaron har stormat och tårarna runnit likt regnet på fönsterrutorna.
Det känns som om jag har famlat i mörkret efter lysknappen som får lampan att tändas så jag ser vart jag sätter mina fötter, men att jag inte har hittat den......förrän nu!
Konstigt nog så vänder tillvaron ofta när jag ger upp. Jag har upplevt det många gånger förut.
Det där med "minsta motståndets lag".
När jag börjar följa flödet och bara upplever utan att fundera eller leta efter vägar och svar......då händer det :-)
Precis som stormen utomhus har också stormen i mitt inre dragit förbi och idag vill jag bara vara i det lugn som alltid följer ett oväder.
Jag vet att det där lugnet sällan varar så länge.
Jag är en känslomänniska som påverkas, som tar in, låter mig föras med......som i en berg och dalbanefärd.
Just idag är jag inne på en lugn bit av min färd.....bäst att njuta så länge det vara :-)

Kram till er alla!
Birgitta

4 kommentarer:

  1. Här har du ännu en känslomänniska! Jag förstår vad du går igenom och kan bara skicka dig styrkande tankar o energi
    Att vara en sk HSP är en gåva men ibland en sten i skon också :)
    Allt gott till dig!
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Skorpan!
      Just den där benämningen HSP hörde jag talas om för första gången för 5-6 år sedan, men det var inte förrän för två år sedan som jag verkligen satte mig ner och läste om vad HSP innebär och fick en sån där "aha" upplevelse :-) Det var fascinerande att känna igen mig själv i det jag läste och få förståelse för att den känslighet jag alltid har haft inte på något sätt är onormal, men att man kan behöva lära sig att förhålla sig till den.
      Styrkan och energin i dina ord suger jag åt mig :-)
      Kram
      Birgitta

      Radera
  2. Vackra bilder och visst är det skönt att njuta av lugnet.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland är det skönt när det är lugnt överallt :-)
      Allt gott till dig också Anette!
      Birgitta

      Radera