lördag 15 augusti 2015

Hallen före och efter

Äntligen har jag tagit mig i kragen och fotat lite i hallen.
Det är ju alltid roligt att se lite före, innan man ser hur det blev efter, renovering så här kommer en liten bildkavalkad :-)
Innanför dörren fanns en grund, platsbyggd garderob som vi rev ut för att skapa lite mer rymd innanför ytterdörren. 
Det gamla plankgolvet var söndersågat efter indragning av vattenburen värme så det var vi tyvärr tvungna att byta ut, men vi använde furugolv uppsågat för vår Dalagård så det ser nästan likadant ut nu.
En tätare, och lite mer tidsenlig dörr satte vi också in
Nu ser det ut så här på utsidan
......och så här på insidan.
Vi valde att sätta furupanel på de delar där man kan hänga kläder, allt annat tapetserades med renoveringstapet som målades i brutet vitt (fast den är inte så gulaktig som på bilden, det är bara jag som inte klarar av att hantera det nya redigeringsprogrammet)
Fönstret fick nya foder, elementskydd från Lundbergs och en gammal gardinstång från vår Dalagård. Gardinen har jag sytt av tyg från IKEA. Den hade jag redan i vårt förra hus och hade sån tur att den passade precis även här :-)
Den vackra Hoyan är ett skott från min svärmors stora planta och den blommar så det doftar i hela hallen på kvällarna!
När vi flyttade in satt det en lång hatthylla i teak och mässing från 70 talet i den här nischen, men den tog vi ner innan jag kom på att jag inte hade tagit någon bild innan. Attans också!
Jag ville bygga in den här delen med vägg och en gammal spegeldörr, men vi konstaterade att det skulle bli alldeles för trångt att göra det
.....så det fick bli så här istället.
Jag ritade och maken byggde en hylla med stång för galgar och så köpte vi köksmoduler med lådor från IKEA där vi kan stoppa undan alla skor som inte används.....faktiskt väldigt praktiskt då det blev förvaring och sittbänk i ett!
På den lilla mellanväggen fick den gamla kommoden sin plats och maken byggde en spegel av ett glas från IKEA, gamla brädor och rostiga fönstervinkeljärn och hakar.
Lampan kommer från min gamla butik och var från början metallgrå.
Jag målade den med mattsvart metallfärg, strök en del kanter med lim och doppade i fin sand innan jag målade de delarna i rostbrunt. Nu matchar den lampan i fönstret och klädhängaren innanför dörren!
Innanför den här beigebruna dörren fanns, och finns fortfarande, ett minimalt toautrymme.
Jag som är 160 cm lång hade inga problem att ta mig in där utan att banka pannan i dörrkarmen, men var man lite längre än så fick man komma ihåg att ducka :-)
Därför bytte vi ut den till en lite högre dörr som tidigare satt i köket
Maken trilskades med att såga upp öppningen i väggen, vilket försvårades av att trappan till övervåningen bildar tak, och delar av väggen till den lilla toadelen, och jag fick den roliga uppgiften att skrapa bort tapeten från dörrspeglarna
Nu är det lite mer harmoni  mellan öppningen till vardagsrummet och toadörren och någon gång ska jag texta 'Toalett' med lite sirliga bokstäver i grått på den här dörren så våra gäster vet att det är här man ska gå in när man har behov av ett toalettbesök :-)
Golvet ska så småningom målas. Funderar på om det skulle vara snyggt med vit grund och stora rutor i ljust ljust grått. Golven i köket och vardagsrummet skulle då också bli svagt ljusgrå och trappan upp till övervåningen också. Jag önskar vi kunde behålla trappan trären, men den är i för dåligt skick för det så det känns som om det bästa alternativet är att måla den. 
Fast det ska vi inte göra idag för nu ska jag ge mig ut i trädgården......det är ju sommarvärme ute. HÄRLIGT!

Fina dagar önskar jag er alla!
Kram
Birgitta

8 kommentarer:

  1. Tänk vad mycket ni har hunnit med! Det blir så jättefint! Jag log när jag såg din fina Hoya i hallen. Jag har ju Hoya nästan i alla rum, när de blommar för fullt så nyser sambon ideligen, men han får stå ut, de trappar snart ned i sitt blommande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så roligt att höra när någon annan tycker att vi är flitiga när vi själva tycker att det mesta går segt, men när det är städat och undanplockat kan jag också inse att det faktiskt har hänt en del, faktiskt både ute och inne! Det har varit många gånger som maken klivit in i hallen och undrat vad det är som luktar (när hoyan blommar) och av hans ordval och tonfall har jag förstått att den, för honom, inte doftar utan just luktar och det är ju en viss skillnad. Numera har han nog lärt sig att det är hoyans vackra blommor som sprider sin väldoft :-)
      Kram
      Birgitta

      Radera
  2. Jösses, vad Ni har jobbat! Men oj, vad fint det blev! /Lilla gummann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :-) Det känns som om vi nu har knutit ihop köket och hallen.....att stilen liksom håller ihop rummen och efter den planering vi gjort så kommer vardagsrummet att göra nedervåningen komplett, men först ska vi nog bygga badrum på ovanvåningen. Det går att turas om i det minimala toautrymmet under trappan, men det skulle kännas jätteskönt med lite mer svängrum. Så fortsatt renovering kommer jag nog att bjuda på framöver!
      Kram
      Birgitta

      Radera
  3. Det är inte lite jobb som ligger bakom er fina hall, och så mycket ljusare det blev med glas i ytterdörren och den platsbyggda garderoben revs. Och så fint när dörrarna fick samma höjd! Linjerna som Ernst brukar prata om.
    Sedan tycker jag det är rolig läsning att du ritar och ger förslag som mannen snickrar, perfekt. Och så bra det blev i hörnet med förvaring och möjlighet att sitta!
    Det är alltid roligt med före- och efterbilder även för oss.

    Önskar dig en fortsatt fin helg!
    Kramar /Cia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maken och jag brukar skämta om att vi sällan tar de lättaste vägarna, men vi har ingen lust att göra ett jobb och sedan känna att......neeej det här blev ju inte bra, så vi försöker tänka till innan och göra det som behöver göras trots att det tar lite längre tid. Visst är det behändigt att få en idé och ha en handyman som fixar så idén blir verklighet :-).....och han är väldigt snäll min make som inte gör det under stånk, stön och protester utan han tittar på mina förslag, funderar, kanske korrigerar, kommer med tekniska lösningar och så blir det nästan alltid precis som jag har sett framför mig. Lyckligt lottad är jag!
      Kram till dig
      Birgitta

      Radera
  4. Roligt med före och efter bilder. Nåt jag själv är rätt dålig på. Hallar är verkligen ett kapitel i sig när det gäller inredning. Tycker ni gjort det så luftigt, praktiskt och snyggt! Händiga och påhittiga är ni också! Det där sandknepet ska jag försöka att komma ihåg.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för berömmet Anette , suger i mig vartenda ord!Tycker själv det är jätteroligt att se före och efter bilder, men det är ju alltid det där att komma ihåg att fota innan man ivrigt sätter kofoten i nästa renoveringsprojekt :-)
      Ha det så bra!
      Kram
      Birgitta

      Radera