söndag 12 juli 2015

Växtkraft

Jag är så himla glad åt mitt växthus där det växer och växer och växer!
Jag valde ju att plantera i gamla vedlårar, zinkbaljor, zinkhinkar och gamla lerkrukor för att det ska vara lätt att både byta jord och göra om efter tycke och smak och jag älskar verkligen att kunna gå in i växthuset och njuta av allt!
Det är bara vinrankan som har placerats direkt i marken för jag hoppas att den ska övervintra och bära mer och mer druvor.
Redan i år finns det 5 eller 6 små söta kartklasar och sorten, som heter Himrod, ska ge små söta nästan kärnfria druvor. Plantan blir cirka 3 meter vilket jag tycker skulle vara precis lagom eftersom växthuset ändå inte är mer än drygt 8 kvm och jag vill ju få plats med lite mer än bara en vinranka :-)
Planteringsbordet härbärgerar både timjan, rosa pelargoner, en ljuvligt vitrosa fuchsia och lila penséer som har blommat ända sedan tidigt i våras. 
Den gamla gjutjärnskastrullen innehåller upphängningskrokar, spoltråd och annat som jag behöver här inne och på golvet står salvia och basilika.
Vedlåren plastade jag i botten och stoppade sedan i två 50 liters jordsäckar. I jordsäckarna dignar nu två busktomater som är så stadiga och fina så de kraftiga repen jag satte upp som växtstöd egentligen inte alls behövs, men de är ju dekorativa i sig.
Mellan planteringsbordet och vedlåren håller gurkplantan på att slå i taket och murgrönan i sin zinkhink bara väller ut på golvet.
Bakom vedlåren står en rotslagen gammal trätunna där jag stoppat i en mindre tunna av plast som jag fyllt med vatten och kan ösa upp med en gammal skopa som hänger där på kanten. Tunnan kan man skymta på bilden med vinrankan.
Vi har egen djupborrad brunn på tomten fast vi har kommunalt vatten i huset och det där brunnsvattnet är iskallt när det kommer upp så jag måste mellanlagra det lite för att inte chocka växterna med det kalla vattnet.
Längst in i hörnet står en gammal pinnstol, men jag kan inte sitta och filosofera på den för squashen fullkomligt vräker ut sig med stoooora blad, massor av blommor och även snart plockfärdig grön squash.
Plantan med cocktail tomater hade jag från början planterat i en zinkhink för jag trodde att små tomater växte på en mindre planta, men den här plantan är gigantisk så jag fick stoppa ner en 50 liters jordsäck även i den mindre vedlåren och placera den däri.
Repet som den fick som klätterstöd fick kompletteras med pinnar och snören för att den ska hålla sig någorlunda på plats och den kväver nästan den stackars penséen som växer där på kanten.
Mårbacka pelargonen som jag haft i många år skulle behöva klippas ner ännu en gång, men det tar emot att göra det när den blommar så vackert!
Gräslöken skymtar i sin zinkhink där i högra hörnet och den rostfria krukan har maken hämtat mjölk i när han var liten :-)
Zinkbaljan har idag fått nya frön av ruccola och rädisor för det som växte där förut har vi gladeligen stoppat i oss och bladen i zinkhinken döljer alla de knubbiga paprikorna som snart ska bli gula och plockfärdiga.
Uppe på den gamla tunnan prunkar en oregano i en gammal koppargryta. Man ska ju egentligen skörda av kryddorna så de inte går i blom, men den här har fått skicka ut sina vita blomkaskader och den är sååååå vacker!
Ser att jag glömde stoppa undan vattenslangen där utanför växthuset innan jag fotade.
Den smälter ju inte direkt in i trädgården med sin illandes knallblåa färg :-)

Så.....en liten rundvandring i mitt lilla växtparadis fick ni här.
Sen växer det lika fint i alla pallkragar och lådor även utanför växthuset. Där tar vi redan upp vår egen mjälla vita Timo potatis, plockar jordgubbar, sockerärtor, persilja, rabarber, citronmeliss och snart kommer det vaxbönor och rödbetor och svarta vinbär också.
Det är verkligen en skatt att glädjas åt!!

Grönskande kramar till er!
Birgitta

10 kommentarer:

  1. Jag blir fullkomligt grön av avund när jag ser Ditt underbara växthus med alla underbara saker. Man kan ju inte förneka att det frodas så det står härliga till...och man blir verkligen inspirerad.../Lilla gummann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt att kunna bjuda på inspiration! Är så glad att jag fick möjligheten att använda de gamla vedlårarna och tunnorna från vår Dalagård. De är perfekta att använda i växthuset, jag behöver knappt böja ryggen när jag plockar av tomaterna :-)
      Ha en härlig måndag lilla gummann!
      Birgitta

      Radera
  2. Såå fint och grönt du har det i ditt växthus! Jag blir också avundsjuk för jag har inte något växthus alls!
    I år har jag känt att det här var sista våren som jag sådde blommor och grönsaker, men vem vet, till nästa år kanske det kliar i fingrarna att göra som vanligt!? Hur som helst, fint och grönt har du det!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är något speciellt med växthuset. Just det där med att gå in i värmen och dofterna och kunna inreda med gamla saker bland grönskan. På makens inrådan valde jag ett större växthus än jag tänkte från början, men nu skulle jag lätt ha kunnat ha minst ett dubbelt så stort växthus så det hade funnits plats att sitta därinne också..... och kunna odla ännu mer :-) Det är verkligen en ren fröjd att plocka av egenodlade grönsaker som fått växa i sin egen takt utan besprutning.
      Jag ska inte säga att det var gjort i en handvändning att sätta upp växthuset, men det var helt klart värt det!
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  3. Det här var inspirerande! Jag har odlat i pallkragar utan vidare gott resultat, det enda som vuxit är ogräs hahaha
    Men i ett växthus måste ju flygande ogräsfrön mm få svårare att erövra mark.....kanske något att fundera på inför framtiden? Onekligen jättefint med alla gamla bruksföremål i den prunkande miljön! Härligt!
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funderar du på ett växthus Skorpan så rekommenderar jag det verkligen! Jag behöver inte rensa ogräs där inne, men man får vara flitig med att vattna och skulle jag en dag tröttna på att så och skörda matnyttiga saker så kan jag ju alltid fylla det med blommor och en liten sittgrupp :-)
      Sommarkram till dig!
      Birgitta

      Radera
  4. Man längtar verkligen till ett eget hus när man ser dina fina växter. Jag gillar växter mycket, men i en lägenhet får man liksom hålla på sig, annars ser det lätt stökigt ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas verkligen att ni en dag hittar det där optimala huset som passar era behov! Jag var redo att flytta till lägenhet när vi pratade om att sälja vårt förra hus, men maken ville inte det och idag är jag väldigt glad för det. Även om det är mycket jobb med hus så är det ändå en frihet.....inte minst när man kan gå in i växthuset, eller till trädgårdslanden utanför växthuset, och plocka av alla grödor och laga vår mat av det!
      Ha det så bra!
      Kram
      Birgitta

      Radera
  5. Men Birgitta! Vilken växtkraft och så gröna fingrar du har! Jag kommer ihåg växthuset när det var "fritt" från växter i våras, och nu....en djungel. Min dröm är inte bara ett växthus utan även att det växer som i ditt!
    Tack för dina kommentarer, du är så klok och har förmågan att alltid uttrycka dig så väl.
    Kram min fina bloggvän!
    /Cia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så här frodigt drömde jag om att det skulle bli i växthuset redan innan det stod på plats, men sen visste jag ju inte om jag var kapabel att lyckas med att få allt att växa och trivas. Sen lär jag mig hela tiden.....som att jag inte ska köpa den där sortens cocktailtomatplanta igen för den tar verkligen stooor plats och jag vill inte tukta den heller eftersom den dignar av tomater som håller på att mogna.
      Konstaterade att vi igår åt en middag bestående av egenodlad potatis och grönsaker tillsammans med rådjurskött som maken fixat och jag känner verkligen att jag äter maten med en helt annan känsla när jag vet var den kommer ifrån. Sen är det ett vattnande och pysslande med alla grödor och jag förbannade rådjuren som varit i pallkragarna och kalasat för några veckor sedan. Jag oroade mig för mördarsniglar, men rådjuren hade jag inte en tanke på!
      Kram till dig du fina Cia!
      Birgitta

      Radera