fredag 8 maj 2015

Sista veckorna i butiken!

Den här veckan har jag börjat med utförsäljning i Butik Vitt och Brett.
Nu i maj ska ALLT säljas ut och i juni ska vi montera ner uppbyggda väggar och hyllor.
I slutet på juni lämnar jag tillbaka nycklarna och sen ska jag bara vara ledig hela sommaren.
Efter många år utan semester ska det bli såååå skönt att bara kunna ta dagarna som de kommer!
 Många har uttryckt att det känns så tråkigt att jag stänger butiken och frågar varför jag stänger.
Klart att det beslutet inte har kommit som en blixt från klar himmel, men det finns heller inte bara en förklaring till varför jag stänger.
Ekonomin är en bit.
Att år ut och år in jobba utan att kunna ta ut en vettig lön är inte hållbart i längden.
Att hela tiden jobba ensam är också tråkigt.
Visst....jag får bestämma själv utan att någon ifrågasätter, men många gånger är det stimulerande att ha någon att bolla idéer med. Att ha någon som ser saker och ting ur en annan synvinkel.
Nu är jag, som tur är, en person som sällan blir sjuk, men det är ändå pressande att känna att man bara inte får bli sjuk.
Vem ska då vara i butiken?
Min egen skaparglädje och mitt tänk att återanvända gamla saker på ett nytt sätt är grunden till butiken och konceptet att blanda mitt eget hantverk med kuriosa och noga utvalda köpta saker har skapat precis den atmosfär jag hade som ambition att skapa.
Många säger att de får en positiv kreativitet med sig från butiken och det är väldigt roligt att höra!
Många har också frågat hur jag har tänkt att de ska klara sig utan mig och min inspirerande butik och även om jag vet att de bara skojar så finns det nog ett litet allvar i det som når mitt hjärta och fyller mig med tacksamhet över att jag ändå vågade satsa.
Trots att det inte bar längre än hit vet jag att jag under åren gett något mer än bara en sak i en påse som de fått med sig från butiken och det finns så mycket gott jag tar med mig i form av minnen från möten med härligt unika människor!
Nu ska jag avsluta det här, sen ska jag med spänning se vad livet har att erbjuda mig framöver.
Jag har lite planer. Vill alltid känna att jag är på väg MOT något, vill inte känna att jag bara LÄMNAR något utan nya mål.
Sen blir det inte alltid som jag tänkt, men det blir alltid något och det ena behöver inte vara sämre än det andra :-)

Önskar er alla en riktigt fin helg!
Kram
Birgitta

4 kommentarer:

  1. Det här har jag också varit med om, men skillnaden var att jag helt lämnade över till min kollega som sedan drev butiken själv. Och visst har man med sig härliga minnen och erfarenheter.
    Det fritt att vara sin egen men skönt med ett jobb där lönen är densamma varje månad och semestern är garanterad.
    Kul och spännande med dina nya planer!
    Önskar dig också en fin helg!
    Kramar /Cia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt har sin tid och livet är fullt av valmöjligheter. Det är ju väldigt bra! Skulle inte vara ett dugg roligt att sitta fast i något man inte längre ser någon stimulans i att göra! Min ambition just nu är att fortsätta som egen företagare, fast i en helt annan form, men det ska jag fundera vidare på under sommaren :-)
      Kram till dig du fina Cia!
      Birgitta

      Radera
  2. När man känner att man är färdig är det klart man ska gå vidare. Det finns så mycket spännande och roligt att grabba tag i.
    Lycka till med kommande projekt
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst finns det en massa spännande saker att göra i livet! Idag skiner solen från klarblå himmel och jag ska strax gå ut i trädgården och fortsätta med rensande, planterande och sådd. Ska njuta av att bara vara ledig så här på Kristi himmelsfärdsdagen.
      Önskar dig en riktigt fin dag Anette!
      Solskenskram
      Birgitta

      Radera