torsdag 26 mars 2015

Vad är detta?

Jag har ett så fint litet verktyg som jag hittat i ett uthus på vår Dalagård.
Det är ca 12-13 cm långt och har ett vackert svarvat skaft i svartmålat trä, en nederdel i metall och ett huvud som en liten hammare
....men jag har ingen aning om vad det är för något. Vad ska det användas till?
Det ser ut som infällningar av ben i det lilla hammarhuvudet. Tyvärr har alla saker på vår gård under många år legat kallt och fuktigt under vintrarna så järn har börjat rosta och andra material blivit anfrätta av fukt.
Jag tror att det ligger i sitt originalfodral där det står "Diamants pour vitriers" och om jag söker på google translate översätts det till "Diamanter för glasmästare".
Det får mig ju att tänka på något slags skärverktyg för glas, men jag får inte ihop hur man skulle kunna skära glas med den här.
Om det är någon som vet vad det är för en manick skulle jag bli jätteglad över att få veta!

2 kommentarer:

  1. När man har skurit i glas så knackar man bort biten, kan det vara något sådant? kanske man kan fråga glasmästaren?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tänkt detsamma....att man kanske knackar loss glas med den, men den är så liten och den vackra utformningen känns inte riktigt som ett vardagligt bruksföremål. Ska ta med den till ett glasmästeri och fråga vid tillfälle :-)

      Radera