tisdag 17 februari 2015

Styling

Fortfarande, efter ett drygt år, har vi kartonger i vårt hus som inte packats upp än....eller....jo, jag har packat upp dem för att se vad det är i dem, men jag har ju inte haft någonstans att ställa upp alla mina fina saker så det mesta har packats ner igen.
Men nu när jag fått ett fint svart skrivbord som egentligen inte behöver användas till något praktiskt kunde jag passa på att rota runt i de där kartongerna och låta väl valda saker se ljuset igen :-)
Skrivbordet har fått sina skålformade handtag på plats också! Borde ha tagit en närbild eftersom de är så detaljrika med räfflade skålar som ser ut som snäckor och som ett pärlornament på ovandelens kant. Nygjorda efter gammal förlaga. Den gamla nyckelhålsbrickans nya mässingsskruvar måste mörkas ner lite, de ser ju ut som 3 lysande punkter :-)
När jag hade målat skrivbordet ångrade jag att jag redan hade köpt handtagen eftersom jag just då tyckte skrivbordet hade passat bättre med metallgrå handtag, men när jag placerat ut alla sakerna kändes det alldeles rätt med de här antikmässing handtagen.
Temat på skrivbordet blev "Skrivarhörna" med den gamla skrivmaskinen
.....ett loppisfyndat gammalt hålslag som jag faktiskt fick gratis eftersom den inte fungerar så bra till att göra just hål med och den gamla stämpelhållaren där den svarta stämpeln är från vår Dalagård....en omsstämpel.
Ramen blev så här vackert patinerad då jag tog bort ett fastlimmat tygband och sen betsade utan att putsa bort allt lim. Ibland lönar det sig att vara lat :-)
Det gamla träskrinet är också från vår Dalagård och den vackra sirliga album plåten satt på ett sammetsalbum som tyvärr inte gick att rädda eftersom både pärmar och fotoblad blivit förstörda av fukt.
Gamla böcker, ett lövsågat skrin, gamla brev och apoteksflaskor från Dalagården. Fickuren är från makens föräldrahem och har säkert tillhört både hans farfar och morfar, slitna, men så vackra!
Och vad kallas en sån där mojäng som står längst bak vid skrivmaskinen? Man rullade den över bläcket så det inte skulle kladda...tror jag. Någon som vet?
Pennorna är mina gamla kalligrafibläckpennor som jag doppade i bläck och skrev med när jag lärde mig skönskrivandets ädla konst i 20 årsåldern. Någonstans har jag en flaska med bläck också, tror jag, om jag inte har kastat den. Mycket sparar jag, men inte allt :-)
Vi har en stol med hög rygg som jag ska göra en heltäckande klädsel till. Tänkte mig ett vitt tyg fullt med svart/grå tryck av gamla brev och texter. Har köpt ett sådant tyg för flera år sedan och hoppas hitta något liknande igen.
Här står nu mitt stylade skrivbord i den smala möblerbara hallen på vår övervåning. Det är trappräcket ni ser i framkanten på bilden och hallen är L formad när man kommer upp så skrivbordet ska få sällskap av en hög byrå som också ska göras i ordning.
Fönstret är original, det enda som finns kvar från de spröjsade originalfönstren från 1920 och här ska det upp nya profilerade foder och en hylla att ställa några blommor på, men först har vi som sagt lite annat att göra.
Ser ni att det grönskar i träden utanför fönstret?! Kortet plockade jag från mitt bildarkiv, och även om jag just nu tycker det är helt ok med februari så ska det bli härligt med vår och sommar igen!!!



9 kommentarer:

  1. Jag har också ett vitt tyg ligger någonstans med en massa text på, det kanske är likadant :) (fast det finns ganska många snarlika har jag sett)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns så mycket fina tyger så jag hittar säkert något som faller mig i smaken. Det viktigaste är att det är tillräckligt stabilt att sy ett stolsöverdrag av för även om det inte är svårt att sy så är det lite mätande, tråcklande och funderande så jag vill att slutresultatet ska bli bra!
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  2. Vilken underbart fin skrivarhörna du fått klar nu! Som ett litet museum där med alla de gamla prylarna som hör till.
    Den där prylen du frågar efter vet jag heller inte namnet på men det är ju en läskpappershållare. Och visst har jag skrivit
    med sådan stiftpenna som man doppar i bläckhornet hade jag i min skolbänk i början på 50-talet.
    Oj, vad jag känner mej gammal när jag tänker tillbaka...
    Lycka till med den blivande stolen.
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det låter väldigt mysigt att en gång ha fått doppa pennan i bläck och skriva fina sirliga bokstäver sittandes i en gammal skolbänk! För mig ger det samma känsla som att plocka bär och göra sin egen saft och sylt, genuint...tillbaka till rötterna på något sätt. Se det som en gåva att du var med på den tiden :-)
      Tack för upplysningen om läskpappershållaren! Nu kunde jag googla på det och hittade benämningar som "Läskare" "Läskpappersvagga" "Hållare för läskpapper" och "Läskpappershållare"....så du hade ju helt rätt!
      Ha en fin dag du fina Finas mammis :)
      Kram
      Birgitta

      Radera
  3. Oj så fint du har gjort det, rena nostalgitrippen. Läskvagga sa man vad jag minns, nu skulle det nog snarast föra tankarna till något drickbart:) Skrivit med bläck har jag gjort med, kommer särskilt ihåg LJUDET av pennan när man skrev på papperet man fått, bläcket var jobbigt, droppade lätt på "fel ställe" så läskvaggan var ett måste. En gammal svängbar kontorsstol i trä med armstöd skulle göra sig fint till:) Du har lyckats...igen!
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det mysigt med det där raspande ljudet från pennans udd!...och det gäller ju att dra udden åt rätt håll hela tiden så den inte delar sig och skickar ut plumpar, och ha lagom med bläck i udden. En konst det där som man får träna på :-) I en museibutik i Helsingfors såg jag för ett antal år sedan ett så vackert set med en riktig gåspenna, bläckflaska och handgjorda pappersark. Då hade jag inte råd att köpa det, men någon gång skulle jag hemskt gärna vilja skriva med en sån penna!
      En svängbar gammal skrivbordsstol har jag letat efter länge till vårt andra skrivbord som är i tung ek med hurtsar och lådor, men än har jag inte hittat någon till ett pris som är rimligt för mig, men kanske att jag hittar en någon dag. Det vore pricken över i :-)
      Ha en fin helg Skorpan!
      Kram
      Birgitta

      Radera
    2. Önskar jag inte sålt min, du hade fått den gratis:)
      Skorpan

      Radera
  4. Så flitig du är och fint blir det. Kommer ihåg att morfar hade en liknande skrivmaskin som man naturligtvis inte fick pilla på och särskilt inte trycka ner alla tangenter samtidigt.
    Ha det så gott i helgen
    Anette

    SvaraRadera
  5. Men så fint du arrangerat på skrivbordet, det finns så mycket intressant att se där. Det märks att du har vanan inne att få till det fin, jag gissar att du håller på en hel del i butiken.
    Och visst blev det hur bra som helst med handtagen, jag har också sådana handtag liggandes någonstans.
    Kramar /Cia

    SvaraRadera