fredag 16 januari 2015

Formex

Nu har jag mött våren och vårens trender på den stora inköpsmässan Formex i Älvsjö och det känns som om det finns precis ALLT att köpa där i alla möjliga former och färger!
För en gångs skull hade jag lite ork över till att bara gå runt och strosa, fota och suga in av alla intryck och få inspiration så jag tänkte dela med mig lite av Formex till alla er som inte var där :-)
Jag dras själv just nu till allt i lite gråtonat ljusrosa och det fanns det en hel del av på mässan
....men det fanns också både textilier och saker i en ny lite gråtonat denimblå färg som jag tyckte om. Jag är annars inte så förtjust i blått
Turkosa saker fanns i allt från skarpt turkos till mjukaste grönturkosa nyanser, sååååå fint!
....och lysande vårgrönt var som en riktig energiboost :-)
Den här cykeln skulle jag gärna ha tagit med mig hem och svart/vitt var också en dominerande grund hos många utställare
Uppstoppade djur, fjädrar, grenar och naturmaterial fanns i många montrar
....liksom hela montrar med bara rostiga saker som jag tyckte var så häftiga....jag som gillar rost :-)
Fast de här kräver nog sin man för att kunna lyftas....eller de kräver nog en truck eller något!
Massor av ugglor fanns det bland påskens tuppar, hönor och fluffiga kycklingar
....och hela den här montern  var full av unika skapelser som charmade mig totalt! Den här musen skulle lätt ha kunnat få följa med mig hem
.....och om han behövde en kompis så kunde jag ha tagit den här med :-)
Glödlampor med synliga glödtrådar var helt klart dominerande på belysningsfronten. Även om det fanns "vanliga" lampor med skärmar också så var det de här som syntes mest i både hängande och stående form
Mycket påsksaker och påskinspiration fanns det, både traditionellt och otraditionellt
Gult var inte den färg som syntes mest, men den här grupperingen var härligt solgul och vårinspirerande!
Så har ni fått följa med mig och sett i alla fall en liten del av allt man kan köpa in av, och låta sig inspireras av, på en sån här mässa.
Ont i rygg och nacke brukar jag få av allt gående, stående och bärande. Ont i magen händer det också att jag kan få av alla beslut som ska tas på kort tid, men i det stora hela är det helt enormt att få förmånen att ta del av en sån här mässa!

Redan fredag!
Ha en fin helg!
Kram
Birgitta






6 kommentarer:

  1. Tack för rundturen! Spännande för oss som inte hade vägarna förbi..Ja rosa är och förblir en vårfärg för mig och tillsammans med grått är den helt underbar tycker jag. Nu längtar jag efter vårgrönt OCH rosa:)
    Ha en fin helg!
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. JA, vårgrönt och rosa kör vi på :-)
      I helgen plockade jag in äppelträdskvistar som fick ersätta de små granarna som stått i vatten i gamla glasburkar. Kvistarna brukar börja blomma och få vårgröna blad, en källa till glädje fast det är vintervitt ute.
      Allt gott till dig Skorpan!
      Birgitta

      Radera
  2. Tack för den inspirerande visningen! Nu fick jag längtan efter våren med ljusare färger.
    Ha en bra dag!
    Kramar /Cia

    SvaraRadera
  3. Så fantastiskt underbara bilder! Nu längtar jag ännu mer efter våren!! Här har vi fått riktig vinter med ett snötäcke på en dm så det räcker. Jag är heller ingen "blå människa", gillar grönt i heminredningen bättre, men har försökt få in lite blå nyanser i vårt sovrum. Ha en bra dag!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar också dig en fin fredag! Det är helt underbart vackert ute med sol, gnistrande snö och -5 grader. Precis så ska vintern vara för att jag ska kunna skjuta undan längtan efter varma vårvindar och knoppande vårblommor.... i alla fall för en stund :-)
      Kram
      Birgitta

      Radera
  4. Oj, så mycket fint! Tack för foton därifrån, det var roligt att se :)

    SvaraRadera