fredag 12 december 2014

Pepparkakor

Tack snälla för kommentarer som stöttar och lyfter!!!!
Nu har jag fått tillbaka energin och istället för att fokusera på allt som tynger gör jag sånt som är roligt, som att pynta vårt fina lilla röda hus.
Verktygen och alla andra "bra att ha till hands" saker som ligger och dräller överallt för hallens renovering kliver jag just nu bara över :-)
Det är lockande att åtminstone köpa en färdig pepparkaksdeg och kavla egna pepparkakor, men jag hoppar över det och köper pepparkakorna färdiggräddade istället....för glögg och pepparkaka vill vi absolut ha!
Ingrid Marie äpplena är fortfarande jätte fina där de ligger på rad i vår jordkällare så jag plockar in av dem och använder dem till mitt pyntande. Det finns inget lyxigare än att frossa i naturens gåvor så här till jul!
Den här stora pepparkaksgumman fick jag av en kund som kom med en hel påse med gamla pepparkaksformar när hon såg att jag använde sådana i mitt hantverk i butiken, men inte vill jag ändra på den här gumman, hon är fin precis som hon är!

 Ha en härligt fin tredje advent helg alla ni goa därute!
Birgitta



6 kommentarer:

  1. Lyckliga du som har så fina egna äpplen! Här fick vi inte ett enda äpple i år, så jag har fått köpa. Gamla pepparkaksformar är de charmigaste, jag har ärvt några efter min mamma som jag tror är ganska så ovanlig nuförtiden.
    Ha en fin adventshelg!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  2. Önskar dig en fin tredje advent!
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. .....Och så hoppas jag vi får se en vacker ljusdrottning idag på självaste luciadagen :-)
      Birgitta

      Radera
  3. Jag har några äldre pepparkaksformar med som en platta bakom, de är inte så vanliga tror jag, men nu har jag inte gjort några pepparkakor sedan äldsta flyttade hemifrån, det blir inte av bara :) Ha en trevlig advent du också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit så bortskämd med att min mamma bakat en stor burk med pepparkakor till oss varje år. I år prioriterade hon bort det och det gör hon helt rätt i även om vi saknar hennes pepparkakor :-) När våra barn var små köpte jag färdig deg och vi gjorde pepparkakshus och pepparkakor som de sen fick dekorera. Lite senare köpte jag färdiga byggsatser till pepparkakshus som yngsta sonen och jag satte ihop och dekorerade....och nu blir det ingetdera av varken det ena eller det andra. Bra då att det finns att köpa även om det inte är riktigt samma sak :-)
      Ha det så bra!
      Birgitta

      Radera
  4. Så fina bilder du visar, och lycka måste vara att ha fina Ingrid Marie i källaren!
    Det låter klokt att försöka bortse från pyntet som inte hör till, jag har en enorm röra just nu och får bita ihop och tänka på hur det kommer att bli. Jag tar höga kliv över det mesta just nu!
    Och köpta pepparkakor är goda!

    Kramar /Cia

    SvaraRadera