tisdag 4 november 2014

Ny dörr!

Så var vi inne i mörkaste november. Det är inte kallt i vår del av landet....inte än i alla fall, men mörkt, grått och regnigt är det!

Jag är så glad att vi fått vår nya dörr på plats innan vintern börjar vina runt knutarna
Den är som ett smycke jämfört med den gamla 70-tals dörren som fram till igår låg sorgligt utslängd på vår grusgång
Nu vilar den i en container på återbruket. Fast kopparplåten i nederkanten och de fina dekorspikarna i koppar tog jag tillvara på. Magkänslan sa mig att man kan använda dem till något roligt och sådan magkänsla försöker jag att alltid lyssna på :-)
Nya dörrar har aldrig samma charm som riktigt gamla dörrar, men den här dörren känns på något sätt ändå helt rätt för vårt hus!
Det finns såååå många olika dörrar att välja på, och man kan få dem i såååå många färger. Det var inte lätt att välja, speciellt inte då man sitter på nätet och bläddrar och inte ordentligt kan se eller känna på dem.
Jag vill få ihop en helhet i huset och en vit dörr skulle varit det enklaste, men det kändes så tråkigt!
Lite pirrigt kändes det att trycka på KÖP knappen för den här ljusgrå dörren, men nu när den sitter på plats kan jag inte låta bli att le varje gång jag ser den :-)

3 kommentarer:

  1. Super, mycket bra val, en vit dörr är dessutom opraktisk:)
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vita dörrar verkar ibland ha en tendens att gulna, förutom att all smuts syns väldigt bra på dem, men att vi valde den här ljusgrå färgen berodde nog mest på att den har lite mer "attityd" än en vit dörr skulle ha haft mot de vita fodren och faluröda fasaden. Tänkte sen komplettera med mellangrå markiser ovanför fönstren istället för de mörkröd/vit randiga som sitter uppe nu (de är verkligen skabbiga och behöver bytas ut!). Då känns det som om den där helheten, som jag söker, infinner sig :-)
      Birgitta

      Radera
  2. En dörr ska kännas välkomnande och det gör den! Jag tycker den är riktigt fin och säkert håller den kylan ute också. Helt otroligt vilken skillnad på den nya och den gamla som ligger där!

    Kramar /Cia

    SvaraRadera