lördag 22 november 2014

Fågelmat

Mitt upp i allt snickrande och målande tog jag mig tid att ge mig ut i skogen en vända och nypa några stora grankvistar.
Även om det är en enda röra både utanför och inuti vårt hus just nu vill jag ändå vinterpynta lite inför advent och jag började med att göra en stor granriskrans som jag hängde på uthusets krackelerade blå dörr
Eftersom vi har så gott om Ingrid Marie äpplen dekorerade jag kransen med äpplen i grupper
Förra året dekorerade jag en pilkrans med granris och äpplen på den här dörren.
Kransen var fin ända tills kylan kom, men efter det försvann äpplena fort och kvar i pilstommen satt bara granriset och de stora spikarna jag använt för att sätta fast äpplena i kransen. Kan väl säga att det inte var lika dekorativt som när äpplena satt kvar :-)
När jag tittade ut genom vardagsrumsfönstret såg jag hur en skata satt på kransen och frenetiskt hackade i sig av det frusna äpplena
Antar att det kommer att bli likadant i år, men så länge de lämnar de röda medolinostråna, banden och granriset kvar kan jag alltid sätta dit nya äpplen så länge det finns kvar av dem i vår jordkällare. Då blir ju kransen till glädje både för oss och för fåglarna.

Varma kramar till er alla!
Birgitta

4 kommentarer:

  1. Men så fin krans du gjort, så dekorativ! Och lyckliga du som har gott om Ingrid Marie-äpplen. Och den dörren kommer jag så väl ihåg! Själv är jag helt värdelös att kunna binda fina kransar.
    Visst är det viktigt att i röran få bryta och göra något vackert, lite terapi.

    Kramar /Cia

    SvaraRadera
  2. Det är inte bara äpplen som intresserar fåglarna. Kommer du ihåg att jag satte ljushållare med röda värmeljus på balkongen förra vintern? Jag undrade var ljusen tog vägen, de bara försvann och jag satte dit nya. De försvann också, fåglarna tog dem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med värmeljus som försvinner känner jag igen! Jag försökte ha ljuslyktor med värmeljus i på balkongen i vårt förra hus, men det dröjde inte länge förrän skatorna landade på balkongräcket, flög vidare till bordet, snappade åt sig ljusen och lyfte igen. De äter säkert ljusmassan, men man kan ju fundera över hur nyttigt det kan vara, kanske smörjer det bra i magen :-)
      Kram
      Birgitta

      Radera
  3. Såå vacker krans!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera