tisdag 7 oktober 2014

Massor av äpplen!

Det måste vara ett bra år för äpplen i år för vi har haft sååååå mycket äpplen på vårt familjeträd som enligt uppgift ska innehålla Transparent Blanche, Oranie och Petra
Jag har plockat hinkvis med äpplen varje dag! Försöker truga på alla lite (eller mycket :-)) äpplen och gör äppelpajer och äter färska äpplen så det börjar bli lite ledsamt.
Funderar på att ta med ett antal hinkar och åka till musteriet med dem, eller låna äldsta sonens flickväns råsaftcentrifug och göra egen äppeldryck. Jag vill inte att äpplena bara ska ligga på gräsmattan och ruttna. Det är de alldeles för goda för!

Transparent Blanche sorten måste ha försvunnit från det här trädet. Det består mest av de här äpplena
 .....som jag inte vet om det är Petra eller Oranie. Fast det spelar ingen roll vad det är för sort. De är jättegoda, syrliga och fasta i fruktköttet, och har lång hållbarhet
Vi beskar det här trädet ganska hårt förra året eftersom det hade fått växa hej vilt under många år då husets gamla ägare inte längre orkade med att sköta om allt. I år ska jag försöka hinna med att klippa tillbaka vattenskotten så det blir mer luft i kronan och mer ljus till äpplena till nästa år.
Snart har all frukt trillat ner från det här trädet och jag känner mig mätt på äpplen....men....nu mognar nästa äppelsort! Det hänger Ingrid Marie äpplen i långa rader på de grenarna!

Jag ska använda en del äpplen att dekorera ute med, fåglarna tycker om att picka i sig av fruktköttet. Sen kan jag också spara en del i jordkällaren så vi kan äta i lite lugnare takt än nu, men med den här mängden får jag nog försöka truga på släkt, vänner och bekanta även röda fina Ingrid Marie äpplen :-) Någon som vill ha?

5 kommentarer:

  1. Äpplena som jag fick av dig var jättegoda! Inte märktes det att det var fallfrukt, skar knappt bort något alls! Det blev en baddar-äppelpaj. Jag brukar göra så att jag skivar ner en massa äpplen, sedan smulpaj med socker i uppe på, men inte så mycket, mest äpplen. Sedan massor av Marsansås på :) Gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ett favoritrecept på smulpaj jag tänkte jag skulle lägga ut här på bloggen, men jag hinner aldrig ta kort på pajen innan den är slut :) Den innehåller flingsalt och det gör verkligen skillnad. Måste försöka få till en bild och dela med mig av det receptet.
      Vill du ha mer äpplen så finns det!
      Ha en fin onsdag!
      Birgitta

      Radera
  2. Äpplen går att frysa in:) Jag testade förra året, skalade några på prov och frös in 4 st i varje påse. De blev aningens
    "vattniga" men funkade i äppelkaka. Här går äpplena åt till hästägande grannar:)
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte jag ska skänka de lite mindre äpplena till stallet som finns i närheten av vårt hus och om jag orkar och hinner ska jag skiva äpplen färdiga att bara kunna ta fram och göra en äppelpaj av. Det gjorde jag förra året och vet att det fungerar bra med den här äppelsorten. Det är bara så tråkigt att skala, kärna ur och skiva....får be maken om hjälp :-)
      Allt gott till dig Skorpan!
      Birgitta

      Radera
  3. Men så praktiskt ändå att ha flera sorter på ett träd. Jag ger också bort en massa äpplen till de som inga har, hästägare och nu senast till en jägare för att locka vildsvin.

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera