lördag 25 oktober 2014

Äppelsmulpaj

Idag är det så gråmulet, regnigt och trist ute så det behövs ett uppiggande inlägg....som ett favorit recept på "Världens godaste äppelsmulpaj"
Det finns oändligt många sätt att göra äppelpaj på, men hos oss är det den här pajen som blivit en favorit. Jag serverar den gärna ljummen med kall vaniljsås
Vi fick ju så otroligt mycket äpplen den här hösten så jag har gjort äppelpaj om och om igen, alltid efter samma recept. Den är så perfekt, finns inget jag vill ändra på! Fast ibland har jag haft slut på havregryn och blandar då i müsli istället, det går precis lika bra. Så har jag gjort med pajen på bilden så den innehåller bl a russin också :-)
 Alla som kommit till oss har fått äppelpaj till kaffet, eller som dessert efter maten och alla tycker den är sååå god, men sällan har de kunnat sätta fingret på vad det är som gör den så speciell.
Jag kan avslöja att det är.....flingsalt!
Här kommer receptet:
VÄRLDENS GODASTE ÄPPELSMULPAJ
För 6 personer

800 g äpplen
1 tsk kanel
2 tsk socker
1 krm flingsalt

SMUL
125 g kallt smör
2 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 1/2 dl socker
1 1/2 tsk flingsalt

1. Sätt ugnen på 225 grader
2. Skär smöret i bitar och nyp ihop det med mjöl och havregryn till en smulig massa. Blanda i socker och flingsalt (Jag stoppar i alla ingredienserna i min Matmäster och hackar ihop det med kniven. Det går jättebra!)
3. Skala, kärna ur och skär äpplena i mindre bitar. Blanda dem med kanel, socker och flingsalt i en pajform, ca 28 cm i diameter.
4. Fördela smulorna över äpplena och grädda pajen mitt i ugnen 20-25 min, tills den fått fin färg. Låt svalna något och servera den med vispad grädde, vaniljsås eller glass.
Väldigt enkelt.....och väldigt gott....BON APPETIT!

Ha en riktigt bra helg alla ni goa som kikar in här :-)
Kram
Birgitta

2 kommentarer:

  1. Tack för receptet, det ska jag prova nästa gång!

    SvaraRadera
  2. Så flingsalt är hemligheten...! Lånar receptet direkt.

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera