fredag 25 juli 2014

Ljuvlig doft!

Kommer ni ihåg att jag blev helt förälskad i en ros jag såg i den där fantastiska trädgårdshandeln i Söderfors?
Jag valde att köpa en planta som bara var i knopp eftersom den var finast i sitt växtsätt så det var inte mycket att fota då, men nu ni kan jag göra likt tjuren Ferdinand....sitta under vårt päronträd och dofta på mina rosor!
Rosen heter Kronprincess Mary och den räknas som en slottsros som kräver lite omvårdnad. Hoppas att jag klarar av det, jag som gärna anlägger en trädgård, men är lite sämre på att sköta om den.

Knopparna är hårt knutna och spricker ut som en ganska rund ros med en cremevit färg och de har en helt underbar doft. Jag önskar jag kunde lägga med ett doftprov här på bloggen för den doftar väldigt friskt rosigt, lite åt samma håll som de stora planterade nyponrosbuskarna gör, de där med enkla ceriserosa blommor.

När rosen slår ut visar den en ljust gul mitt som är alldeles tjock av blomblad och varje dag stoppar jag näsan i den goda doft den omger sig med. Rent beroende framkallande är den!
Jag har inte vågat gräva ner den i jorden än eftersom det är så himla varmt och torrt. Den får stå i en zinkhink lite grann i halvskugga så jag kan passa den med vatten hela tiden
Tänkte plantera den någonstans på vår framsida så jag alltid ser den, men där jag först tänkte sätta den är det väldigt solgassigt nu, kanske för varmt och torrt, så jag ska fundera ett varv till.
Hinken är ju lätt att flytta från sol till skugga och det är såååå många rosknoppar som blir större och större för var dag
Jag som aldrig tidigare varit speciellt motiverad till att plantera rosor i min trädgård är nu helt såld på just rosor! Vår Flammentanz ros blommar så grenarna hänger tunga och så fick jag några skott av grannens gamla buskros som blommar med en hel sky av vita små blommor i juni. På vår Dalagård har jag en gammal rosbuske som blommar med små romantiska ljust, ljust rosa rosor. Den ska jag ta skott av.

Jag har lovat mig själv att inte skaffa mig en trädgård som jag sen inte orkar sköta, men har nu fullt sjå med att låta bli att drömma om ljust rosa klängrosor, frodigt blommande gammaldags rosbuskar, lavendeltuvor, skira perenner och för att inte tala om alla grönsaker jag vill så och skörda!
Får nog försöka mig på en förnuftig inre dialog med mig själv, men vet att det kan vara svårt att vara förnuftig när hjärtat svämmar över av lyckokänslor :-)

Varma solskenskramar!
Birgitta

5 kommentarer:

  1. Åh, jag skulle också vilja ha en trädgård! Rosen ser verkligen fin ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller tummarna för att ni hittat ett perfekt hus med en alldeles egen trädgård till dig!
      Kram
      Birgitta

      Radera
  2. Inte får orken (eller bristen på den) sätta stopp får drömmarna? Även en "vild" trädgård är vacker tycker jag som har just en sådan...
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart måste drömmarna få plats i livet Skorpan....och trädgården får gärna vara lite vild :-) Ändå vill jag gärna ha tid och ork att rensa och pyssla om min trädgård för om växterna mår bra mår också jag bra!
      Sommarkramar till dig!
      Birgitta

      Radera
  3. Här är en till som har blivit rosfrälst i sommar! Men jag vet, jag släppte helt trädgården när jag renoverade fasaden under två år. Här om dagen fann jag pyttesmå höstanemoner bland en massa kirskål, jag hade glömt bort dem. Likaså hände en ros...en vit liten stackare som hade och fick en enda blomma där i ogräset.
    Men, det kommer fler somrar och jag har köpt boken "gammaldags buskrosor" av Lars-Åke Gustavsson. Här ska pluggas på!
    Hoppas du lyckas med den vackra rosen, och så roligt med alla knoppar! Och så doften så klart!

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera