fredag 18 juli 2014

Hallon

Det är något speciellt med att fylla förråden med sådant som naturen ger. Jag mår bra av det, det känns bra! Frysen brukar vara full med både bär, svamp, kött och fisk när vintern kommer. Bara att ta fram och tillaga.
Just nu plockar jag massor av hallon från våra egna buskar. Stooora hallon och såååå goda!
Flera liter bär ligger redan i frysen, men i morse plockade jag för att ha till kvällens efterrätt
Jag är inte en sådan person som tycker om att stå timvis vid spisen och experimentera med den ena kulinariska maträtten efter den andra....tyvärr!
Jag avundas ibland människor som har en passion för mat, som lagar mat från grunden med sådan där glöd som smittar. Det händer att jag dras med.....en liten stund....men det räcker aldrig hela vägen till min egen spis.
Jag stånkar och stönar ofta över att behöva planera, åka och handla och laga mat. Skulle gärna vilja ha en "Ernst" i mitt kök som bara överraskar med god mat :-)
.....men eftersom jag inte har det så lagar jag ganska enkel mat och enkla efterrätter och ibland kan även det enkla vara himmelskt gott!
Så ikväll blir det en efterrätt med solmogna hallon, krämig vaniljglass, en liten klick ljummen rabarber/lakrits sås från Norrländska Alter Hedens och några nyplockade citronmelissblad från kryddlandet
Mmmmm.....det är sommargott det!

Ha det så underbart härligt i helgen!
Kram
Birgitta

1 kommentar:

  1. Hm...jag skulle vilja ha Ernst på fler ställen än i köket!
    Ibland blir jag trött på all matlagning i tvn, gör inte folk annat än lagar mat och grillar? Det är roligt att ställa till med fest men inte alltid i vardagen.
    Att hamstra bär, svamp och annat tycker jag också känns så himla bra, kanske är det rester av urtidsmänniskan som visar sig. Vilka fina hallon, stora och inga tecken på mask. Gud så gott!

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera