onsdag 30 juli 2014

Gardiner

Maken håller på och sätter upp de sista bitarna av dekorlist under överskåpen i köket och jag har suttit vid symaskinen och knåpat med gardiner till köksfönsterna. Känns som om vi är inne på det sista "finliret" :-)

Jag fyndade så fina överlakan med broderade monogram på loppis
Hade turen att hitta två likadana i jättefint skick för 20 kr styck och fick en idé om att sy gardiner av dem.

Ofta när jag får idéer ser jag ett slutresultat framför mig, men jag vet inte alltid hur jag ska komma till det resultat jag vill ha. Jag är inte helt tappad bakom en vagn när det gäller att sy, men det gäller att tänka till innan jag börjar eftersom jag syr mest "på känn".

Jag ville inte klippa sönder de fina lakanen så jag tänkte mig en form av rullgardin som hänger i band och faktiskt lyckades jag få ihop det utan att behöva ta fram sprättaren en enda gång. Maken tyckte till och med att jag var ovanligt tyst när jag satt där och sydde. Tror att han syftade på att jag brukar bli (lite) arg när det inte blir som jag tänkt :-)
Fönstret mot verandan fick bara en kappa som jag satte så högt upp jag kunde eftersom jag inte vill att gardinen ska skymma ljuset.
Sen var jag i valet och kvalet om jag skulle sy både kappa och längder till det andra fönstret. Jag ville fortfarande ha in så mycket ljus som möjligt, men jag ville också dölja de fula rören som går upp till övervåningens element.
Jag sydde kappan först
Letade sen reda på billiga lakan som jag köpt på IKEA för typ 29 kr styck, satte hankar på ovandelens baksidan och provade med dem som längder
....och ja, jag blev nöjd! Det känns mycket mer ombonat nu, mer "färdigt".

När vi tände belysningen i vitrinskåpen, dimrade ljuset ovanför bordet och testade ledstripen som nu sitter ovanför diskbänken kändes det plötsligt som att jag inte bryr mig lika mycket om att det börjar bli mörkare om kvällarna. Varde ljus i vårt hus.....och fina gardiner :-)







3 kommentarer:

  1. Men visst blev det fint och vilket bra sätt att använda de gamla vackra lakanen. Och så mysigt att testa nya belysningar nu när det börja skymma på kvällarna. Jag kommer ihåg när jag öppnade upp fönster som inte funnits tidigare i huset, tände lampor och gick ut för att se hur det såg ut.
    Jaa, den där hunden....han tycker om mig men har också världens bästa matte. Det är det där att ha ett jobb när man är hundägare. Jag tror inte det är många som följer lagen att bara lämna dem fyra timmar. När jag hade Leodin bad jag om ett schema så att jag kunde åka hem mitt på dagen. Det var ett stressmoment men helt nödvändigt. Om jag skaffar en hund får jag snällt vänta tills jag blir pensionär, så känns det nu i alla fall.

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
  2. Snyggt! Loppis- och IKEA-fynd går bra ihop! :)
    Ha det gott! Trots värmen!
    PS. Brodern (och svägerskan) valde det stora flygfäet. Det blir fint på deras balkong. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De där trådarbetena har hittat till Spanien, Finland och till många ställen i vårt avlånga land. Det är jätteroligt!
      Varmt var det igår, idag är det lite svalare. Värre är att hela vårt område täcks av rök från branden som härjar i skogarna utanför Sala. Väderleken har spått regn i morgon, hoppas de har rätt så branden kommer under kontroll och röken skingras för det svider i både näsa och ögon när man är ute. För att inte tala om hur brandlukten letar sig in överallt! Butiksdörren får vara stängd idag.
      Ha det så bra!
      Birgitta

      Radera