tisdag 8 april 2014

Vackra murgrönsviol

Jag har många favoriter när det gäller växter och har svårt att tänka mig mitt hem utan grönska.
Även om jag då och då köper med mig snittblommor hem så föredrar jag ändå krukväxter.
Just nu dras jag till det mesta som går att plantera ute och till söta små förnyelser inne.

Viola hederacea brukar jag köpa varje vår.
Jag bara älskar den blomman, den är så näpen på något vis 
 Plantan är frodigt grön och blommorna liksom svävar över den där grönskan på tunna stjälkar
Det brukar komma knopp efter knopp som likt små flamingohalsar letar sig upp ur plantans inre och den bildar också revor av blad som slingrar sig iväg. Säkert därför den kallas för murgrönsviol.

Jag brukar ha dem inne den här tiden, men när luften är tillräckligt varm ute planterar jag flera av dem i en gammal skål och låter dem stå i skuggan på något bord.
De är faktiskt riktigt tåliga. Även om jag glömmer att vattna dem då och då och bladen hänger så repar de på sig när de får vatten. Klart att det inte får gå FÖR långt så de hinner skrumpna ihop helt av törst, då dör de
De här plantorna köpte jag till butiken igår. Några av dem ska få följa med mig hem och förgylla de här gråmulna dagarna.
Just nu ösregnar det ute och det sägs att regnandet ska övergå i snöblask i morgon.
Det skulle jag i och för sig kunna vara utan, men nu är det "Fröken April" som råder och istället för att gnälla får jag glädjas åt den lilla Viola hederacean :-)


4 kommentarer:

  1. Oh ja, den rara växten hör till favoriterna varje vår! Jag gillar din beskrivning och kommer att tänka på flamingohalsar så snart jag ser dem. Och vilka söta krukor med fat!

    Önskar dig en fin helg!

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
  2. Ja, äntligen börjar blommorna återhämta sig från den mörka vintern. Jag har kastat så många blommor i år, det brukar jag inte behöva då jag har så tåliga sorter. Det var riktigt skralt i fönstren ett tag, men problemet löste sig när sambon fyllde 50 år :) Jag ska nog fota lite blommor imorgon, det är rätt kul :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du har den där blomman kvar som jag fick skott av i höstas tar jag gärna några fler vid tillfälle. Skotten mådde nog inte så bra i kylan och mörkret innan vi flyttade in i huset så det är bara en liten stjälk kvar som pryder krukan och den ser onekligen lite ensam ut :-)
      Solen skiner. Härligt!
      Kram
      Birgitta

      Radera
    2. Jodå, blomman finns kvar, den klarade sig i vintermörkret :) Jag sparar rankorna som kommer till dig :)

      Radera