lördag 26 april 2014

Ett budskap

Jag har aldrig varit en person som sätter upp tavlor på väggarna. Inte om man tänker att en tavla är en målad eller tecknad bild med, eller utan, ram.
För det mesta dekorerar jag med annat än just sådana tavlor, men det finns en tavla som har suttit uppe ända sedan jag fick den (här var jag tvungen att ställa den på golvet för glaset fångade ljuset så man inte såg motivet annars :-))
 Den är underbart vacker och kommer från makens föräldrahem där det fanns många tavlor och många av dem hade bibliska motiv.

Tavlan är vacker, och jag har alltid tyckt mycket om den, men ett tag i början hade jag svårt att förlika mig med det religiösa budskapet i den
Jag har under större delen av mitt liv ansett mig vara ateist, men för ca 13 år sedan gjorde jag en omvälvande resa i mitt inre då jag grävde djupt i min ryggsäck av upplevda händelser från min uppväxttid.
Jag rensade, omvärderade och hittade nya värden i livet och insåg, bland mycket annat, att jag inte alls är ateist, jag är bara inte religiös.

Alltså.....jag har en tro, men den överensstämmer inte med det som står i bibeln (så långt jag nu har orkat sätta mig in i vad som står där), men jag ser idag att det i stort handlar om att jag tror att vi har ett ursprung som vi återvänder till då vi är klara med det liv vi blivit tilldelat just nu, här på jorden.
Jag tror på ett evigt liv, att vi har en grund som är just den personlighet som är JAG.

Numera har jag inga problem med det religiösa budskapet. Ser det mer som att vi tror på samma sak fast vi kallar det olika saker och tolkar det på olika sätt
I och med det har jag också fått en annan känsla för den här tavlan....tar till mig den på ett annat sätt.
Jag ser inte bara det vackra i den med alla fina detaljer
utan kan ta till mig budskapet om att göra gott, att inte finnas här av egoistiska skäl utan för att våra liv har en djupare mening, något att lära oss, i en gemenskap.

Ha en riktigt härlig helg alla mina fina bloggvänner <3
Kram
Birgitta

3 kommentarer:

  1. Här har du en till som inte är "religiös" men som har en stark tro. Upplevelser av "den andra sidan" har fått
    mig att inse att livet inte slutar med döden eller att "paradiset" är förunnat några få utvalda...
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Upplevelser av "den andra sidan" har även jag haft och det är något speciellt som säkert bidrar till att man ser livet som något mer än bara ett jordeliv. En del tycker det är skrämmande, jag skulle inte vilja vara utan det!
      Ha det så bra Skorpan!
      Birgitta

      Radera
  2. Då är vi tre! Och det känns tryggt att "veta" även om jag tror man inte ska försöka förstå vissa saker i livet. Det är bara att ta emot händelser med öppna sinnen. Spontant tänker jag hur intressant det vore om vi tre träffades och berättade.

    Kramar till Dig och Skorpan,
    Cia

    SvaraRadera