fredag 14 mars 2014

Saker i grupp

Jag skapar stilleben i vårt hem....alltså samlar saker i grupper.
Då kan man ha ganska många saker framme utan att det ser alltför rörigt ut
 Många gånger har jag drömt om en avskalad stil med bara en STOR skål på ett bord, bara EN vacker växt i fönstret, bara en STOR dominerande tavla på en lugn vägg.....men jag har hittills inte klarat av att ha det så även om jag med åren har försökt :-)

Den där STORA skålen har jag haft, men så har jag lagt till några ljusstakar modell "oversiced", och så gamla böcker i en hög med ett par runda gamla glasögon uppe på.
Jag kan ha placerat bara EN vacker växt i en stor hög kruka i fönstret och sedan tyckt att den sett förskräckligt ensam ut även om det är stilrent. Så på sidan om har det kommit upp en hög lampa och så en stor krans däremellan som jag dekorerat med en skylt.
Just nu har vi en STOR klocka (80cm i diameter) som enda prydnad på kortväggen i vardagsrummet, men intill den ska det stå en gammal dörr och en unik hög hylla gjord av armeringsjärn som ska fyllas med några lugna saker.
Alltså....jag skapar stilleben överallt!
Jag vill att det ska vara lugnt, men jag vill också att det ska hända något som fångar uppmärksamheten och jag kan hålla på och dutta och byta saker ända tills det känns helt rätt.
Jag är också beroende av krukväxter.
De behöver inte nödvändigtvis vara levande, fuskisar kan också få en plats om inget levande klarar att stå just där. Jag söker en harmoni, en känsla i det ögat ser.

Den stora brickan på bilderna fick jag av husets förra ägarinna. Ljusstakarna i nysilver är ett arv efter svärmor och den frodiga "hjärtan på tråd" är ingen fuskis utan en liten planta som genom åren växt sig så här fin!
Jag är inte nöjd med just den här kombinationen, det är bara en början.
Skulle vilja ha en gammal vit soppterrin till det frodigt gröna, höganäskrukan är alldeles för "bufflig" och så ska det ligga en riktigt charmig stor soppslev från vår Dalagård på brickans kant, men jag har ingen soppterrin just nu, den står med på min önskelista
.....och vem vet om jag inte redan har ändrat alltihop innan jag hittat en sådan till rimligt pris :-)

Det sägs att det här fina varma vårvädret ska bytas mot kyla (och snö?) i helgen.
Låt det bli kallare, det är ändå bara mars månad, men snö...NEJ TACK!!!
Oavsett väder önskar jag er alla en härlig helg!
Kram
Birgitta







4 kommentarer:

  1. Jag gör precis likadant, duttar runt med prylar och växter för att hitta harmonin. Är det bara en vit soppterrin som står på önskelistan?Jag har en blågrön/vit terrin som är helt vilse i pannkakan här hos mig...
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en jättefin, riktigt gammal soppterrin med gråblå blommor som jag fyndade på loppis för flera år sedan. Jag hoppades att den skulle passa hos oss fast jag egentligen visste att den inte skulle göra det. Jag har verkligen försökt att hitta en plats för den, men nej, den är på något sätt för "antik" och så är det färgen som jag tycker är svår att kombinera med annat.
      Vet precis hur jag vill att den vita terrinen ska se ut....så en blågrön/vit terrin skulle förmodligen vara lika vilse hemma hos mig som hos dig :-)
      TACK ändå för erbjudandet Skorpan!
      Kram till dig
      Birgitta

      Radera
  2. Jag brukar se i inredningstidningar, det är så fint när det är en stor yta och sedan bara kanske 3 saker i ett snyggt stilleben, men hur man än önskar så blir det här istället små ytor med massor av allehanda blandade stilleben :) Jag är alldeles för förtjust i en massa olika saker så det går bara inte att komma ifrån :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk så bra det är att vi får göra precis som vi vill, utifrån de personligheter vi är :-)
      Kram
      Birgitta

      Radera