fredag 7 februari 2014

Vårblomma

Nu börjar det kännas tufft med detta evinnerliga gråväder!!!!!!
Men....vädret kan man ju inte göra något åt så det är ingen större idé att gnälla. Bättre då att hitta glädje i andra saker....som alla vackra vårblommor!

Tillsammans med en krans av hängbjörk, ormhasselkvistar, svart sisal och små fina vaktelägg placerade jag vita pärlhyacinter och ställde på vårt vardagsrumsbord
Metallskålen på fot köpte jag för många år sedan på Plantagen och den är en verklig favorit.
Under julen var den fylld med vita hyacinter och echeveria och nu innehåller den vårglädje på det här sättet :-)

Tulpanen är nog vårblomma Nr 1 för mig, men den är tätt följd av pärlhyacinten. Sååå fascinerande vacker när man tittar nära på den
Mmmmm....den bilden ska få följa med i mitt inre idag. Byter ut det gråmulna, kulna mot våren i denna lilla lökblomma :-)

Ha en fin helg allihop!
Birgitta

6 kommentarer:

  1. Så fint! Jag älskar verkligen pärlisar, har kommit på att dom doftar gott också.. Måste nog ta mig till butiken och köpa mig en, som sagt vädret är som det är, lite ljusare idag faktiskt men inte sol direkt. Lite blommor förgyller alltid.
    Kram Marie J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de doftar! Kände det igår kväll när jag satte mig i favoritfåtöljen bredvid bordet där mina små godingar blommar :-)
      Solkramar kan man ge trots att inte solen lyser så här kommer en till dig!
      Birgitta

      Radera
  2. Visst är det härligt med både pärlhyacinter och tulpaner... Skulle inte klara mig utan blommor.
    Tack för dina rara ord inne hos mig.
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  3. Tack för foton på fina blommor, det piggar upp!
    Den här vintern har varit bedrövlig för mina växter. Jag har aldrig varit med om att jag fått kasta flera stycken av de sorter som brukar vara jättetåliga. Det måste ha varit ovanligt mörkt i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror också att det har varit ovanligt lite ljus som trängt igenom molnen den här vintern, vilket påverkar både människor och växter.
      Jag har fundersamt tittat på mina doftrankor som jag får rensa från gula blad varje vecka. Måste snart linda upp dem och rensa från gula stjälkar också.
      Växterna mådde nog inte så bra av flytt och kylan i huset innan december heller, men nu längtar vi nog alla efter mera solljus!!
      Kram till dig Helena!
      Birgitta

      Radera