tisdag 18 februari 2014

Kaffekanna

Jag skulle så gärna vilja ha en gammal kökssoffa i vårt nya kök och när jag inte fått något napp på nätet har jag börjat söka på de loppisar som är öppna när jag har möjlighet att titta in där.

Det var ju som sagt var en soffa jag letade efter, men så kan jag inte låta bli att gå ett varv och se om det finns något annat roligt när nu den där soffan inte finns där....och så klart hittar jag ju alltid något som jag inte hade en aning om att jag behövde :-)
 Jag behöver definitivt ingen mullig, bullig, vit kaffekanna, men jag kunde inte motstå den :-)

Jag var faktiskt till loppiset en gång först utan att köpa den. Då lyckades jag förnuftigt resonera med mig själv om att jag redan har alldeles för mycket saker och INTE behöver en kaffekanna, men fy vad jag ångrade mig när jag åkte hem!
Så jag lovade mig själv att om den fanns kvar veckan efter skulle jag köpa den.
Den fanns kvar och jag köpte den :-)

Jag gillar den bulliga formen och de små detaljerna. Locket sitter fast med två små porslinsnabbar där man först trär in den ena under kannans kant och sedan för in den andra via en skåra i motsatta sidan av kanten och vrider lite så den sitter fast.....fiffigt
Den är ren och fin i sina linjer. Bara en liten plidutt på handtaget som dekor, eller kanske den finns där för att man ska få ett bättre grepp
Den är märkt under med ett inristat tresiffrigt nummer och en bokstav, eller krumelur av något slag, och jag har ingen aning om den är gammal eller av nyare datum, men jag tycker om den och det räcker för mig.

Ser den framför mig i ett av våra små vitrinskåp i köket. Tillsammans med en mullig, bullig vit porslinsskål skulle den vara fin, eller en soppterrin, det skulle vara ännu finare! Kanske en nysilverbricka bakom och något annat som passar till, som ett stilleben i ett upplyst vitrinskåp.
För vet ni....det fattas bara två skåp ovanför kyl och frys och en bänkskiva....sen är vår köksinredning klar!!!

5 kommentarer:

  1. Haha, känner igen mig:) "Finns den kvar nästa gång så ÄR det meningen att jag ska ha den/det" Letade flera år efter en liten kökssoffa till verandan, skam den som ger sig, till slut hittade jag en 160 "lång" som passade perfekt.
    Grattis till nya köket!
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Man måste ju ha något argument för att köpa saker, speciellt sådant man egentligen inte behöver, men vill ha ändå :-) och jag får nog också ha lite tålamod med att hitta den där soffan för den ska helst inte vara mer än 170-180 cm lång och så ska den inte vara för krusidullig, men inte för enkel heller. Vet vad jag söker när jag ser det!
      Köket ska jag blogga om när bänkskivan är på plats. Det ser ju inte speciellt färdigt ut utan den....och så måste jag leta efter handtag och knoppar till skåp och lådor. Vet vad jag vill ha, men har inte hittat dem än. Så är det när man är kräsen :-)
      Ha en fin onsdag Skorpan!
      Birgitta

      Radera
  2. Tck för din återkoppling på krångliga blogger, just nu fungerar mina inlägg på så sätt att dom syns på andras blogglistor, ha en skön kväll, kram VIOLA

    SvaraRadera
  3. Jag tror inte att jag sett en sådan kanna tidigare, fin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar kika in på en webshop som heter Fågel Blå. Där säljs det så mycket fina gamla saker och ganska ofta vitt porslin både i form av burkar, terriner, kannor, fat och skålar. Många gånger har jag suktat efter både det ena och det andra och säkert hade jag det i minnet när jag drogs mot den här kaffekannan som påminner så mycket om sakerna som finns på den webshopen :-)
      Allt gott till dig!
      Birgitta

      Radera