tisdag 19 november 2013

Schackrutigt

När man håller på med en totalrenovering av ett hus blir det ganska uppenbart vad man behöver ha för att kunna hålla en dräglig levnadsnivå.
Därför har vår prioriteringslista varit (förutom att få vattenskadan fixad) att få ordning på avlopp, vatten, toalett, dusch, värme och kök.
Just nu har vi bara kunnat bocka av avlopp och vattenskada, men det rullar på med allt det andra också så jag är vid gott mod :-).

Borrningen för bergvärmen är fixad så på husets baksida sticker det upp tjocka slangar ur ett rör i marken...och titta här...vi har fått golv i det vattenskadade utrymmet och då inte bara ett spacklat golv av spånskivor utan också en schackrutig matta!
Ibland kan jag vara tvärsäker på vad jag vill ha, och så var det med valet av den här mattan. Ändå är det alltid svårt att välja färger och material. Har man tur blir det precis som man tänkt sig, men ibland kan ljus och annat göra att man sätter i halsen när man får se det verkliga resultatet.

Nu satte jag inte i halsen, men kanske någon annan gjorde det?! :-)
Kanske lite vågat att lägga ett så dominerande golv i ett hus från början av 1900 talet, men det ger lite mer spänning än en enfärgad matta och jag är övertygad om att slutresultatet kommer att bli bra!

Rören och fönstret i orange ger ju garanterat ett intryck av 50-tal
....och egentligen tycker jag att det är läckert, men nej....vi ska inte ha 50-tals stil i vår tvättstuga.

Jag dras ofta till olika färger, men förkastar dem också oftast lika fort eftersom jag vet att jag tröttnar på dem. Jag är inte en person som renoverar om och om igen bara för att det är roligt att göra det. Därför väljer jag en neutral bas som jag (förhoppningsvis) inte tröttnar på så fort och tillsätter färg på sådant som är lätt att byta ut.

I morse målade jag det sista lagret av den svagt tonat vita våtrumsfärgen på väggarna, och tänkte att jag skulle hinna ta kort på det hela innan jag svischade iväg till butiken. Kom jag ihåg det? Nääää!
Fast det var ju å andra sidan inte heller så unikt att det inte kan vänta :-)

5 kommentarer:

  1. fint! Kul att följa er i er renovering av det söta huset!
    Kram Marie J

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...och kul är det att veta att du gör det :-)
      Onsdagskram till dig!
      Birgitta

      Radera
  2. Snyggt! Har sett att bloggen Norrfrid har samma golv i sitt badrum:)
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. På den bloggen finns det mycket fint att titta på så har Eija valt det golvet kan det ju inte vara helt fel :-) Kikar in där då och då.
      Idag dras det nya vattenledningar i huset och i morgon kommer bergvärmepumpen. I kväll ska maken och jag åka och beställa bänkskiva till köket. De viktigaste stommarna och en hel del vitvaror väntar på att ställas på plats....mycket är det som ska fixas, men det närmar sig inflytt!!!
      Allt gott till dig Skorpan
      Birgitta

      Radera
  3. Så ni grejar och donar och det är mycket som ska klaffa. Och bergvärme låter som en bra investering! Då blir säkert kaminen till bara för myset.
    Golvet gillar jag också! Själv funderar jag på hur mitt badrum på övervåningen ska se ut. Men det är långt dit, jag måste spara och spara för att ha råd.

    Trevlig helg Birgitta!
    Kramar
    Cia

    SvaraRadera