tisdag 12 november 2013

Adventsljus

Även om jag inte kommer att kunna fixa adventsfint just till första advent i vårt hus kan jag frossa i adventsljus i butiken :-)
Jag har tagit fram min skaparlust och gjort några lite annorlunda ljusdekorationer....jag vill ju både ha ett annorlunda sortiment i butiken och så vill jag ge inspiration!

En låda till ett gammalt symaskinsbord fick agera adventsljusstake
Jag fyllde den med torr oasis och karvade ur fyra lagom stora hål så ljusen står stadigt. Oasisen dolde jag sen med vanlig grön mossa.
Ljusen är dekorerade med så charmiga små urtavlor som visar 1, 2, 3 och 4....och titta vilken söt liten knopp lådan har på kortsidan :-)
Sen behöver man ju inte gömma undan den fina lådan efter jul. Den går att använda till så mycket annat än ljus!

Ett riktigt gammal tung järnlagg som jag hittade på vår Dalagård blev också en adventsdekoration med dekorerade ljus
Siffrorna är jättefina att använda till andra saker också! Kan tänka mig att knyta dem runt burkar, krukor, en bunt med böcker, runt en flaskhals eller något annat som behöver en liten "touch"
Grönmossa och glaskross ligger runt ljusen....och så stjärnanis som doftar så gott!

Träknotor som legat i vatten och slipats mjuka kan bli så här fina med fyra kronljus som dekorerats med likadana urtavlor som blockljusen i lådan.
De små konstgjorda tallkvistarna tyckte jag tillförde lite mer vinterkänsla och den som vill kan ju alltid sätta dit en tomte eller två :-)
Undrar om jag någonsin kommer att upphöra att fascineras av vackert trä med sina ådringar och, som här, spännande hål :-)

Nu ska jag lämna adventsljusen ett tag och dekorera ett julbord i butiken. Får sätta på Jul CD:en med Enya så jag hittar lite julstämning i grårusket!

Ha en fin dag allihop!
Birgitta

7 kommentarer:

  1. vilka fina ljusarrangemang du gjort, och vilka söta små urtavlor. Såna har jag aldrig sett.
    Nu blir jag riktigt inspirerad att börja med advents pynt så smått, men tanken är att det ska bli nya
    tapeter i köket till helgen, så pysslet får väl vänta tills det blir klart.
    Men lite julmusik med Enya kan det få bli, det är lixom lite lagom juligt att starta med.
    Kramar Marie J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att få fint i köket och sedan börja pynta!....och alltid kul att veta att min kreativitet smittat av sig lite på någon annan :-)
      Kram till dig Marie!
      Birgitta

      Radera
  2. Vad mycket fint du har gjort! Visst fascineras man av trä! Ingen bit är ju lik en annan! Jag har letat lite knotor i skogen ibland, torra bitar av rötter och liknande, men aldrig tänkt på att man kan titta i vatten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trä blir väldigt mjukt i formerna när det legat i vatten och slipats på naturlig väg. Tidigare var jag ofta till Hedströmmen utanför Kolsva för att leta efter fint trä som kom fram då de reglerade vattnet och fortfarande har jag lite drivved på lager att skapa något av.
      Ha en fin helg Helena!
      Birgitta

      Radera
  3. Kram pårej' din lilla PysselFia!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har det ju lyxigt som kan pyssla på arbetstid :-) och ännu lyxigare är det att kunna göra det jag har lust till utan att behöva tänka "var ska jag ha den här nu då?"
      Hoppas att du också får lite tid över för skapande verksamhet framöver!
      KRAM tillbaka!
      Birgitta

      Radera
  4. Dina arrangemang gillar jag och de små urtavlorna är fina till. Jag kör nog en repris på förra årets adventsljusstake men här fick jag inspiration! En gammal järnlagg vore inte dumt till att börja med.

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera