onsdag 9 oktober 2013

Utbyggt

Har mellanlandat i huset för att göra ett blogginlägg, men uppkopplingen är seeeg som tuggummi. Tålamodskrävande! Får ta några djupa andetag :-)

Maken har snickrat klart utbyggnaden i köket...eller helt klart är det inte....men stommen för den är klar
Vi tar en bit av köksytan för att få ett större rum till det som ska bli tvättstuga med plats för bergvärmepump, tvättpelare, tvättho, avställningsytor och förvaringsutrymmen.
Vi har funderat noga på vad vi behöver i vårt hus. Det är bara 82 kvm boyta så det gäller att planera smart. Mycket mer "compact living" än i huset vi hade förut.

Det blir lite annorlunda vinklar och vrår i köket
.....och jag kan förstå om inte ni ser den bild framför er som jag gör....men min magkänsla säger mig att det här kommer att bli bra!

Så här såg det ut tidigare
En hel vägg med platsbyggda grunda skåp som säkert hade varit användbara, men gjorde att utrymmet innanför den där teakdörren var väldigt litet
Vi får helt enkelt inte plats med det vi behöver plats till. En bergvärmepump och tvättpelare, sen hade det varit fullt!
Det blir ingen balsal nu heller, men lite mer yta i alla fall :-)

Nästa moment är att få den gamla spegeldörren att passa i karmen
Den här dörren var inbyggd i väggen till vardagsrummet och har suttit i karmen vi satt dit, men då öppnades den åt andra hållet så gångjärnen sitter fel och även låshuset, förutom att det inte finns något handtag att sätta i låshuset.

Tidigare hade sådant här "krångel" fått min frustration att blomma, men numera vet jag att det sällan går så friktionsfritt att allt bara faller på plats så där enkelt som man skulle önska. Liiiite mer tålamod har jag fått med åren. Det kommer nog med erfarenheterna :-)

Dags att fara vidare till lilla butiken. Har mycket roligt att packa upp så dagen kommer nog att gå fort!
Ha en fin onsdag allihop!
Birgitta


2 kommentarer:

  1. Jag kan inte annat än erkänna att jag är lite avundsjuk på det att ni har en tom 'canvas att färglägga' som ni vill.
    Är fullkomligt övertygad om att det kommer att bli det finaste huset i hela 'byn'!
    Höstsolskram till dig och din Handyman!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det roligt att få utforma (nästan) som vi vill! Nu sätter ju ekonomin stopp för alltför vilda planer, men egentligen är det bara bra för då måste vi tänka till och anpassa oss efter huset :) Det är ju annars lätt att riva och bygga om så hela husets själ försvinner. Husets grundkonstruktion och genuina material är det vi utgår ifrån och en gammaldags atmosfär ska vi behålla, men det ska vara funktionellt och praktiskt.
      Min handyman är verkligen duktig, men det roligaste är att han tycker det är roligt att hålla på i huset! Lite väl tidspressat just nu, men jag hoppas vi snart får hjälp av ett helt gäng med snickare, vvs:are, mattläggare, elektriker, bergborrare och värmemontörer :)...sen kan vi pinna på i vår egen takt igen!
      KRAM till dig!
      Birgitta

      Radera