måndag 14 oktober 2013

Jordkällare

Vilket underbart soligt väder helgen bjöd på!
Jag passade på att plocka ner alla fina Ingrid Marie äpplen från trädet. Packade dem försiktigt i backar med tjockt papper emellan och placerade dem i vår jordkällare
Där ska de få ligga och mogna till sig lite. Sen kan jag fylla skålarna med härligt röda äpplen till jul!

Vet ni att den här jordkällaren var det som maken tyckte var mest intressant när vi började prata om möjligheten att köpa det här huset med sina uthus. Vi hade lite olika utgångspunkter då :-)
Han och taxen både jagar och fiskar och en jordkällare är perfekt att använda då kött behöver möras. Tidigare använde han vårt garage, men det var inte alls optimalt då det var varmt ute. Jordkällaren håller en jämn temperatur året om.

Byggnaden är inte världens vackraste just nu. Precis som huset behöver den lite omvårdnad
Den fungerar ändå till det den är tänkt för och jag har gjort lite fynd därinne...kom med in o kika :-)
Precis innanför dörren finns det ett litet utrymme där husets förra ägarinna lämnat kvar lite saker som jag ska ta tillvara på. Fina gamla konservburkar....perfekta till ingefärspäron, lingonsylt och äppelmos. Någonstans vet jag att det finns en hel plåtburk full med sådana där gummipackningar och metallklämmor till locken. Så de flesta burkarna är bara att diska ur och börja använda
De här blev jag lite extra glad över
Jag tror inte att vi kommer att göra egen korv...för de används till korvstoppning....men jag har sett att de är jättefina att sätta i en flaska och använda som ljushållare och jag har letat efter sådana på loppis men inte hittat en enda. Nu har jag två :-)

En ensam gammal brun flaska står inklämd i hörnet
Ovanför finns en stoooor glasburk med små vodkaflaskor inuti. Sådana här glasburkar är så fina att fylla med sand och blockljus och ha ute i trädgården!

En dubbeldörr som leder in i kylan
Därinnanför är det just nu ganska tomt. Maken kastade ut den gamla potatislådan och bänken som stod där eftersom de var i så dåligt skick. Jag försökte verkligen se om de inte kunde räddas...men var tvungen att erkänna att de hade gjort sitt.
Det hänger två stora rostfria kannor på en grov genomgående metallstång
De rymmer säkert 10 l...om inte mer!

Nya förvaringshyllor ska byggas, men inte i år. Jag har ju heller inte några ingefärspäron eller lingonsyltburkar som behöver förvaras här just nu, men jag hoppas att den här jordkällaren framöver kommer att fyllas med både potatis, frukt och egna konserver!

2 kommentarer:

  1. åh.. så härligt med en egen jordkällare! Och vilka fina fynd..
    Tänk vilken känsla att kunna förvara äpplen, potatis och syltburkar på ett så bra ställe, och få mer plats i köksskåpen för annat. grattis!
    Kram Marie j

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det lyxigt att kunna bunkra upp med sådant som naturen bjuder på och kunna köpa större mängder potatis och rotfrukter så här på hösten och sen lagra dem i jordkällaren! Skulle gärna odla egna grönsaker också framöver. Får önska mig ett litet växthus :-) Så när maken fixar viltkött och fisk kan vi komplettera det med egna grödor. Det skulle kännas väldigt bra i dessa tider då det så ofta basuneras ut hur mycket elände det finns i den mat vi köper.
      Kram till dig Marie!
      Birgitta

      Radera