måndag 19 augusti 2013

Allting ordnar sig!


Förra helgen var vi på mässa i Jönköping och den här helgen har vi varit på Formexmässan i Stockholm. Vi har köpt in så mycket fina saker och nu längtar jag bara efter att allt ska komma så jag får börja packa upp och förändra  i butiken!!!

Makens semester är slut och min lördagsledighet likaså. På det sättet återgår vi till det normala, men det känns som om det är det enda som är som vanligt.

Vårt hus består av halvtomma rum med kala väggar och möbler utan en endaste sak som pryder dem. Packade kartonger väntar på att bäras över till det röda huset, skänkas bort eller slängas. Möbler och saker som ska säljas väntar på att vi ska få några minuter över för att lägga ut dem på nätet. Rörigt och stökigt är det överallt, men konstigt nog känns det ändå som om vi har kontroll.

Hela nedervåningen i det röda huset är rensad och förhoppningsvis kommer snickare den här veckan och påbörjar arbetet med att sanera efter vattenskadan. Försäkringsbolaget står för kostnaderna att åtgärda grunden och i samband med det anlitar vi ett företag kopplat till dem som lägger nya avloppsrör och nya vattenledningar. Nu kör vi så det ryker!

När snickarna jobbar på nedervåningen tänkte vi ta itu med övervåningen. Följ med mig en trappa upp!
 Dörren däruppe leder till ett rum till höger som tidigare användes som kök av ägarinnans mamma. De senare åren har rummet använts som syrum och tvättstuga.

Jag tycker om det här rummet! Tycker om ljuset från takfönstret och de spännande vinklarna. Jag gillar till och med tapeten med krokusar i orange :-)
...och jag gillar den gröna färgen som harmonierar perfekt med tapeten
Här sitter det ett överskåp som säkert är original från 50 talet....läckert! Skåpet har blivit väldigt grönt på bilden, men egentligen är det en behaglig nyans
....lite dämpat ärtgrön om man nu kan säga så :-)
 

Det här rummet tänker vi göra om till badrum och även om jag tycker om färgkombinationen så kommer vi att välja en lugnare färgskala framöver. Blir säkert inte lika originellt spännande, men kanske fint ändå.

Dags att "Fånga Dagen"
Stor kram till er alla som tittar in här!
Birgitta

7 kommentarer:

  1. Känns härligt att läsa att ni är "på banan" igen!
    Det kommer att bli såå fint i ert hus, du har god smak och fina ideér så det kan inte bli annat är bra! Ha en fortsatt BRA höst!
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha...Skorpan. Du skulle bara veta vilken velpotta jag kan vara innan jag bestämmer mig! Men visst brukar det falla på plats bara jag har valt inriktning med färgskala och "flöde" i huset. Eftersom jag inte är en person som ändrar om stup i kvarten vill jag ha en bra bas att utgå ifrån och jag tror att det är de jordnära färgerna som kommer att få dominera mer än de kontraster vi har nu, men än så länge kan jag känna mig för och vela än hit, än dit :-)
      En bra höst ska vi försöka ha och jag önskar dig detsamma!
      Birgitta

      Radera
    2. Tycker jag låter som en alldeles utmärkt idé. Många känner sig lite mätta på "bara vitt" och jordfärger behövs. Själv är jag omåttligt förtjust i den gröna färg som Ernst målar i orangeriet, samma färg hade jag som favorit för 15 år sedan. Tror jag ska ta upp den igen?!
      Skorpan

      Radera
    3. Ja, han är duktig den där Ernst!...och man lockas helt klart till att använda färg i kombination med en lugn bas. Orangeriet han fixat ligger för övrigt inte alls långt ifrån där vi bor. Maken åker förbi där när han åker och flugfiskar så han berättade om den där "vattenspegeln" med sin kopparblomma långt innan det avsnittet visades :)
      Ha det så bra Skorpan!

      Radera
  2. det var verkligen härligt ljus i rummet, det blir nog jättefint som badrum!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja...det tror vi också, men det är inte helt lätt att få till allt så det blir bra. Som det är nu så kommer vi att vara tvungna att gå genom badrummet för att komma till det som vi tänkt ha som sovrum, men om Ernst kunde göra den kompromissen i orangeriet han gjorde i ordning så kanske vi kan leva med det också. Ett alternativ är att flytta på hela trappan till övervåningen...men det har vi inte alls lust med :-)
      Birgitta

      Radera
  3. Det kommer att bli ett härligt ställe för badrummet med sina prång och ljuset! Ibland är det så att vattenrör och avlopp får bestämma platsen och då blir det så. Och varför inte!?

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera