lördag 6 juli 2013

Minnen

Jag har fått en hel kasse med gamla broderi saker av vår granne. Inte för att jag tänker börja brodera utan för att de inte visste vad de skulle göra med dem.
Jag har en moster som broderar väldigt mycket och som den "räddare av saker" jag är så tänkte jag det var bättre att hon tar hand om det som hon kan ha nytta av istället för att det kanske hamnar på tippen.

Jag plockade igenom allt....och hittade den här röda portmonnän
....och minnen från min barndom strömmade fram!

Portmonnä...vilket ord egentligen. Det kan knappast vara vanligt att man använder vare sig ordet eller saken i sig längre.
Jag vägde den här portmonnän i handen, vände och vred på den och öppnade den med de där "knäppena"
Inuti låg det nålar, säkerhetsnålar och lite andra sybehör....men i mitt minne såg jag en handskriven lapp med saker som skulle handlas från affären tillsammans med mynt och sedlar. För så var det när jag var liten.

Min mamma skickade mig till den lilla speceriaffären där vi bodde med en lapp där hon hade skrivit vad jag skulle handla. Jag plockade åt mig varorna vi behövde och betalade med pengarna som låg i en portmonnä så lik den här!
Fortfarande minns jag doften från bläcket på lappen....och minns känslan av att knäppa upp portmonnän med de där runda små kulorna och knäppet de gav ifrån sig när jag noga stängde den igen så inte växelpengarna skulle ramla ur.

Portmonnän får nog stanna hos mig. Minnena den väcker är goda minnen från en tid då jag fick ett förtroende jag klarade av att utföra på egen hand och som idag får mig att le då jag tittar på den här härligt röda portmonnän :-)



5 kommentarer:

  1. Så sant så sant, har själv samma minnen! Portmonnä är ett vackert ord med franskt "ursprung". Kommer från verbet porter (bära) + (la) monnai (pengar, mynt) alltså, "myntbärare" på svenska. Har själv en sådan liten sparad i gömmorna...
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den röda "myntbäraren" ligger just nu på bordet framför mig och "säger" - använd mig!...men min svarta plånbok lämpar sig bättre för alla plastkort jag bär med mig...och plastkorten använder jag oftare än jag använder mynt och sedlar. Kanske ändå att jag stoppar i de viktigaste korten och lite kontanter i portmonnän så jag får knäppa med de där runda små kulorna när jag ska köpa något :-)
      Härliga sommardagar önskar jag dig Skorpan!
      Birgitta

      Radera
  2. Jag kommer ihåg min första portmonnä, en pytteliten, kanske 5 cm bred, i vinrött skinn :)Undrar vart den tog vägen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj så liten! Fast jag minns den tid då man kunde hitta en 25 öring som någon tappat under trallen i telefonkioskerna och gå till godisbutiken och köpa "Ahlgrens bilar" för 1 öre styck....och en 25 öring behövde ju inga stora portmonnäer! Hmmm, med sådana minnen känns det som om det gått ett tag sedan jag var liten :-)
      Kram till dig Helena!
      Birgitta

      Radera
  3. Men den röda portmonnän får även mina minnen att vakna. Det var mammas bästa väninna som hade en sådan. Och jag fick hålla på med den, öppna, stänga och räkna pengarna. Undrar om det inte var galon? Ljudet från knäppet kommer jag också ihåg. Tänk att minnen ligger där och lurar, så nära ändå.
    Så bra att vi är flera som räddar saker och ibland vidarebefordrar dem!

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera